Belangrijke thema's, toch romantisch

joelledenise 13 december 2019
"Is dit een goede dag om dood te gaan? " Wanneer Theodore Finch zich dit afvraagt ontmoet hij Violet Merkey. Bovenop de klokkentoren van de school denken zij allebei na over de dood, maar wie redt wie? Het liefdesverhaal van Finch en Violet is al net zo bijzonder en meeslepend als hun ontmoeting. Door de langzame opbouw leef je mee met hoe hun jeugdliefde opbloeit.

Echter zorgde de romantiek van hun verhaal soms ook voor wat voorspelbaarheid. Gedichten aan elkaar citeren en steentjes naar het raam van Violet gooien in de nacht... Hierdoor was het rond het midden van het boek wat te perfect en zoetsappig. Maar wanneer Finch steeds verder afglijdt in zijn 'donkere gat' komt de rafelige kant van het verhaal meer naar voren, wat het weer interessanter en spannender maakt voor de lezer.

Waar ik me meteen kon inleven in Violet, kwam het gedrag van Finch in het begin erg vreemd over. Zo praat hij steeds over 'wakker blijven' en 'niet in slaap willen vallen'. Ook rent hij ontzettend veel, op de meest gekke tijden. Maar naarmate het boek vorderde leerde ik ook Finch beter kennen. Ik ging zijn gedrag begrijpen aan de hand van zijn eerdere ervaringen en psychologische problemen. Jennifer Niven heeft een goed doordacht en eigenzinnig karakter neer te weten zetten, en het was erg waardevol om in het hoofd te mogen kruipen van de bipolaire Finch.

Op deze manier kaart de schrijfster relevante onderwerpen aan: psychologische stoornissen met bijbehorende stigma's, sociale uitsluiting en zelfmoord. Dit is doeltreffend maar ook genuanceerd gedaan: niet alleen de sensatie en de tragiek van deze thema's komen aan bod, ook is er ruimte voor de rauwe kant. Woede en onbegrip van nabestaanden, onverschilligheid en conflictvermijding.

'Waar het licht is' is een mooi YA-boek, die ook zeker nog geschikt is voor andere generaties. Het is tijdloos vanwege de romantiek van een jeugdliefde, ondanks wat zoetsappigheid, en gaat diep in op schrijnende maatschappelijke onderwerpen. Zeker een aanrader voor iedereen die in het hoofd wil kruipen van iemand met een donkere zwaarte in zich, en de mensen er om heen die willen helpen, maar soms hulpeloos toe moeten kijken.