Lezersrecensie
Hoe zou het werken op andere scholen?
Zeker een motiverend en soms ook (terecht) licht provocerend boek. Ben het eens met de vorige recensent dat niet alles wat wordt beweerd en beschreven even goed wordt onderbouwd. Ik beschouw het dan ook niet als dé waarheid, maar wel als een goede motivatie en eye-opener.
Zo meldt de schrijfster dat ze lesgeeft aan +/- 20 leerlingen met gemiddeld tot hoogbegaafd niveau. Dat geeft wel te denken: een relatief kleine klas dus (ja, ook wel met de nodige problematiek), maar ik vraag mij ook af hoe haar aanpak zou werken op een multiculturele en/of grootstedelijke basisschool met klassen van 25-30 leerlingen waarin de groepssamenstelling ook bestaat uit een aantal ‘minder’ begaafde leerlingen. Ja, de lat kan zeker omhoog en hoge verwachtingen scheppen is veelal de sleutel tot succes, maar de realiteit is op deze scholen vaak ook een gebrek aan tijd door allerhande issues, hoe erg dat ook is.
Overigens ben ik het geheel eens met wat de schrijfster in haar laatste hoofdstukken opmerkt over de opleiding…
Zo meldt de schrijfster dat ze lesgeeft aan +/- 20 leerlingen met gemiddeld tot hoogbegaafd niveau. Dat geeft wel te denken: een relatief kleine klas dus (ja, ook wel met de nodige problematiek), maar ik vraag mij ook af hoe haar aanpak zou werken op een multiculturele en/of grootstedelijke basisschool met klassen van 25-30 leerlingen waarin de groepssamenstelling ook bestaat uit een aantal ‘minder’ begaafde leerlingen. Ja, de lat kan zeker omhoog en hoge verwachtingen scheppen is veelal de sleutel tot succes, maar de realiteit is op deze scholen vaak ook een gebrek aan tijd door allerhande issues, hoe erg dat ook is.
Overigens ben ik het geheel eens met wat de schrijfster in haar laatste hoofdstukken opmerkt over de opleiding…
1
Reageer op deze recensie