De grote Vincent van Gogh atlas - Junior editie

jufBeau 08 mei 2024
In vrijwel alle lesmethodes op de basisschool wordt er wel een les gewijd aan het leven van Vincent van Gogh, maar vaak lees en leer je daar maar een fractie van zijn gehele levensverhaal. Met een grote glimlach ontving ik daarom ‘De Grote Vincent van Gogh Atlas Junioreditie’.

Zet dit boek neer in een klas of in een boekenkast en de gekleurde voorkant trekt direct de aandacht van kinderen en zij zullen nieuwsgierig worden naar de binnenkant van het boek. In ‘De Grote Vincent van Gogh Atlas Junioreditie’ tref je een prettige afwisseling tussen tekst en beeldmateriaal. Ik zeg expres beeldmateriaal, want er worden diverse beelden gebruikt: oude foto’s, getekende illustraties, landkaarten en stukken van brieven worden onder andere ingevoegd in het boek. Daarbij hebben alle beelden die zijn toegevoegd echt een functie; zij ondersteunen het verhaal en lichtten de informatie verder toe.

Het verhaal is prettig geschreven. Er wordt gebruik gemaakt van vele korte hoofdstukken, wat het lezen vergemakkelijkt. Door het gebruik van de titels bij de hoofdstukken weet je precies wat je als lezer te wachten staat. Daarnaast is de gehele geschiedenis van Vincent van Gogh begrijpelijk gemaakt voor kinderen, zelfs de details over zijn geestelijke gezondheid in aanloop naar zijn overlijden worden mooi beschreven.

‘De Grote Vincent van Gogh Atlas Junioreditie’ is een aanrader om neer te zetten in elke schoolbibliotheek en ik raad alle leerkrachten ook zeker aan om tijdens een les over Vincent van Gogh dit boek erbij te pakken!

Meer recensies van jufBeau