Gepikt - MG Leonard

jufBeau 08 mei 2024
Wat was ik blij toen ik in mijn mailbox een bericht voorbij zag komen van uitgeverij Lannoo met de vraag of ik, net zoals bij het tweede deel, ook bij ‘Gepikt – Twitch & Jack op zoek naar de eierdief‘ mee wilde doen aan de blogtour om dit nieuwe deel in de serie over Twitch en Jack in de spotlight te zetten. Nadat ik positief was over zowel het eerste als het tweede deel, kon ik niet anders dan volmondig ‘ja!’ antwoorden op deze vraag. Met veel plezier heb ik het boek gelezen en vandaag neem ik jullie dan ook graag mee in mijn recensie over dit derde deel.

‘Gepikt – Twitch & Jack op zoek naar de eierdief‘ is het derde deel in de serie van Twitch. Om dit deel te lezen is het lezen van de eerdere delen niet perse noodzakelijk. De eerdere delen geven de lezer wel meer inzicht in het ontstaan van de vriendschap tussen Twitch en Jack en over het ontstaan van de vogelclub. Mocht je hier meer over willen weten? Kijk dan naar de recensie van ‘Twitch en de vlucht van de ijsvogel‘ en van ‘Gespot – Jack & Twitch en de jacht op de lammergier‘.

Al voordat je als lezer van ‘Gepikt – Twitch & Jack op zoek naar de eierdief‘ begint met het lezen van het verhaal, word je nieuwsgierig gemaakt door de voorkant van het boek. Op de cover zie je Jack en Twitch en vele vogels. Hierdoor is het al goed duidelijk waar het boek over zal gaan. Bij deze illustratie wordt gebruik gemaakt van heldere kleuren met afwisseling tussen donker en licht. Deze stijl wordt doorgetrokken naar de achterzijde van het boek. Net als zijn voorganger begint ook dit boek met twee paginagrote kaarten; de kaarten van het Avesbos en van Poeldal, de twee belangrijkste plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. Daarnaast is er ook in dit boek bij elk hoofdstuk een illustratie te vinden van een vogelsoort: een mooie knipoog naar het onderwerp van het boek.

Het verhaal uit het eerste boek van deze serie werd verteld uit het standpunt van Twitch, het verhaal uit het tweede boek werd verteld door de ogen van Jack. In dit boek is er een afwisseling tussen beide standpunten. Het verhaal uit ‘Gepikt – Twitch & Jack op zoek naar de eierdief‘ is vlot geschreven met de nodige dosis spanning en humor. Hierdoor vlieg je als lezer door het boek heen en wil je het eigenlijk niet wegleggen. Een pluspunt aan dit boek zijn de relatief korte hoofdstukken. Hierdoor is het boek ook geschikt om te gebruiken als voorleesboek, maar ook als leesboek voor lezers die graag een wat dikker boek willen lezen maar zich lastig door lange hoofdstukken heen worstelen.

Naast dat dit boek vermakelijk is om te lezen, is het ook nog eens heel leerzaam. Gedurende het lezen van dit boek, en de eerdere boeken uit deze serie, leer je veel over de natuur en vogelwereld. Wist je dat het Avesbos gebaseerd is op een bestaande plek in Engeland? Namelijk het Cromwell Bottom Nature Reserve, deze plek heb ik direct op mijn ‘wil ik ooit bezoeken’-lijst gezet.

Meer recensies van jufBeau