Misjka - Edward van de Vendel

jufBeau 08 mei 2024
In 2008 schreven Edward van de Vendel en Anoush Elman samen je het boek De gelukvinder, gebaseerd op Anoush’ levensverhaal. Nu, vijftien jaar later, was er een opeens nóg een verhaal uit het gezin van Anoush dat verteld moest worden.

Het verhaal in het boek ‘Misjka‘ is dus gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het is bovendien een verhaal wat zeker voorgelezen moet worden in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Het verhaal van Roya en haar familie leert kinderen begrijpen hoe het is om te moeten vluchten uit je eigen land. Gedurende het verhaal ontdek je steeds meer en meer over de reis die de familie heeft moeten afleggen om uiteindelijk in Nederland te aan te komen. Ondanks het zware onderwerp gebeuren er tussendoor een hoop grappige dingen, waardoor het verhaal toch luchtig om (voor) te lezen blijft.

De illustraties van Annet Schaap zijn ontzettend mooi gemaakt en versterken het beeld wat in dit verhaal bij de familie van Roya wordt geschetst. Ik vind het een groot pluspunt dat de illustraties in dit boek in kleur gedrukt zijn.

Het boek De gelukvinder, eerder in deze recensie benoemd, kende ik nog niet, maar na het lezen van ‘Misjka‘ ben ik ook zeker nieuwsgierig naar dat boek en om meer te ontdekken over de familie van Roya.

‘Misjka’ is een boek dat ik aanraad als voorleesboek voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar, gezien het onderwerp raad ik het zelf lezen van dit boek pas aan voor kinderen met een leeftijd vanaf ongeveer 10 jaar oud.

Meer recensies van jufBeau