Een Meesterwerk

Karel123456 15 mei 2024
De graphic novel De Liefhebbers is geschreven door de welbekende auteur Brecht Evens.
Het werd gepubliceerd in 2011 door de Belgische uitgeverij Oogachtend, waarvan het hoofdkwartier gelegen is in Leuven. Het gaat om een romantische strip met 216 pagina’s aan leesplezier, een ideale graphic novel. Brecht Evens zou je kunnen beschouwen als een rare snuiter, alhoewel hij een meesterlijke schrijver is. Hij heeft al veel gemaakt in zijn leven en dat, samen met zijn fantasie, uit hij in zijn magistrale boeken. Zijn leven springt ontelbare keren van ellende naar geluk en dit specifieke exemplaar is een combinatie van beide. Hij heeft dit boek zelf geschreven en geïllustreerd.

Een kunstenaar genaamd Pieterjan neemt deel aan een soort kunstwedstrijdje in het lokale dorpje Beerpoele. Op het begin lijkt Pieterjan er niet veel zin in te hebben aangezien zijn teamgenoten een erg amateuristische schijn weergeven. Geleidelijk aan probeert hij er dan toch het beste van te maken en gaandeweg ondervindt hij dat hun ‘amateurisme’ overtroffen wordt door ongelooflijk optimisme en gedrevenheid. Hij leert er onder andere zijn nieuwe liefde Cleo kennen en daarenboven heeft hij ook vrienden voor het leven gemaakt. Ze beleven veel plezier door samen aan de slag te gaan met het veelbelovende kunstwerk, een gigantische tuinkabouter. Meneer Evens slaagde erin een wonderlijk perspectief te creëren door met aquarelverf de tekeningen mooi in elkaar over te laten lopen. Soms werden de grenzen van de pagina’s zelfs overschreden, maar omdat je dwars door alle tekeningen kan kijken resulteert het in een mooi geheel. Brecht maakte ook veel gebruik van allerlei kleuren waardoor alles overzichtelijk werd, alhoewel het soms moeilijk was om te weten wie er nu wat aan het zeggen was. Het heeft een simpele en bondige verhaallijn die je gemakkelijk kunt volgen en waaraan je veel plezier kan beleven zonder veel moeite te hoeven doen. In het begin viel de auteur wel écht met de deur in huis en dacht ik zelf dat ik een pagina of drie had overgeslagen. Ik had het gevoel dat ik meteen midden in het verhaal zat waardoor ik overweldigd werd, maar al snel kwam het plaatje mooi samen. Ik veronderstel echter dat dit ook een beetje de typische stijl is van onze kwibus. Het verhaal had wel een ongelooflijk abrupt einde en had feitelijk niets te maken met het boek zelf. Dit verwachtte ik eigenlijk wel een beetje, maar het ging ineens over iets totaal willekeurigs, alsof je een ander boek las.

Ik ben enorm aangenaam verrast over hoe zo’n onbenullige verhaallijn toch nog een sterke betekenis kan hebben. Je vindt er echt de fantasie van de auteur in terug en je kan gewoonweg voelen dat hij een geboren schrijver is. Niet te ingewikkeld, niet te lang, niet te saai, gewoonweg plezierig om te lezen, zelfs inclusief sommige aparte gebeurtenissen. Het feit dat hij dit boek helemaal in zijn eentje heeft afgewerkt, zonder een volledige ploeg, vind ik echt geweldig. Ik ben echt tevreden met dit boek en ik heb ervan genoten. Tenslotte is het een kunstwerk dat volledig uit zijn hart komt en dat ik iedereen aanraad.