Review “GEDWONGEN”, psychologische roman van Thea Van Bodegraven-Boonstra

karenweltens 24 februari 2024
Ik was aangenaam verrast dat mijn naam uit de loting werd getrokken en ik de gelukkige winnaar was van het boek “gedwongen” van Thea Van Bodegraven-Boonstra. Het boek heeft een sobere maar aangenaam zachte kaft en is daarom leuk om vast te nemen. Het verhaal leest makkelijk en vlot !
Een gezin wordt plots met vreemd gedrag van de vader geconfronteerd. Dit gedrag zorgt voor ruzies, onbegrip, discussies en zelfs scheldpartijen tussen de 4 gezinsleden. Allerlei vragen reizen ten top. Is de vader nog redelijk ? Beschermt hij werkelijk zijn gezin zoals hij zelf beweert of is het begrip dwangneurose hier toch op zijn plaats ?
Het verhaal geeft de ontkenning en woede van de papa weer, de radeloosheid en achterdocht van de moeder en tevens ook haar zoektocht naar antwoorden op al deze bovenstaande vragen. Gelukkig kan ze terecht bij vriendinnen, collega’s en zelfs een ex-liefje. Het verhaal kent zijn wending en hoogtepunt als op een subtiele doch drastische manier de papa geconfronteerd wordt met zijn ziekte. Het maakt duidelijk dat het hele gezin onder de dwangneurose lijdt of misschien lijden de gezinsleden wel zelf aan dwangneurose ?
Je krijgt in deze roman, die erg vlot geschreven is, handvaten mee over de psychische ziekte OCD of dwangneurose. Enkele voorbeelden zijn : je mag niet meedwangen, de zieke zal zelf hulp moeten inroepen, het is een ziekte in je hoofd waardoor je voortdurend bang bent van iets dat er niet is, je moet grenzen leren stellen,... Dit verhaal geeft goed weer dat OCD kan inslaan als een bom in een doodgewoon alledaags gezin. Alles verandert plotseling. Tal van emoties krijgen de bovenhand. Ieder gezinslid moet een weg vinden om met de ziekte om te gaan. Een beklijvend verhaal dat de lezer niet onberoerd laat. Een aanrader voor ieder van ons die met OCD in aanraking komt of er meer over wil weten.
Mijn hartelijke dank aan Thea Van Bodegraven-Boonstra voor dit pareltje van een boek !