hard hart

katoscheers 23 oktober 2020
Een hartverwarmende, tegelijk ook schokkende roman van Ish Ait Hamou.
Tom Macleigh woont in een klein ouderwets dorpje, in een gezin dat wel van hem houd, maar hem soms een beetje lijkt te verwaarlozen. Tom verlaat dit saaie dorpje en gaat studeren in Boston. Daar wordt hij al vrij snel verliefd op het meisje, Rachella dat samen met hem de les kunstgeschiedenis volgt. Buiten zijn buren en een meisje uit een muziekwinkel leert hij niemand anders kennen. Hij is het gewoon van alleen te zijn en houd dit liever zo.

Obsessie
De liefde voor Rachella wordt steeds heviger en heviger. Tot het op een moment zelfs een obsessie wordt. HIj weet alles, hoe ze eet hoe ze leert, hoe ze luistert, hoe ze schrijft, echt alles. Hij kan alleen de moed niet vinden om haar aan te spreken. Tot hij op een dag, na zijn laatste examen voor de kerstvakantie, het meisje volgt en haar aanraakt om een gesprek te beginnen. Deze ontmoeting wordt heel vaag in het boek beschreven. Rachella schrikt, Tom wordt kwaad en bevindt zich plots in een zwarte wereld. Hij wordt ‘wakker‘ neerknielend op de grond en is Rachella weg.
Liefde
Na een tijdje is het Tom toch gelukt om het meisje aan te spreken, zo worden ze plots de allerbeste vrienden. Van het ene komt het andere en er ontstaat een perfecte liefde. Althans daar lijkt het toch op.

Het hele boek lang volg je het verhaal van een prachtige liefde die zich is aan het ontwikkelen is, je verwacht een echte liefdesroman. Tegen het einde toe wordt het duidelijk dat dit boek een zeer duistere kant heeft. Een echt kippenvelmoment!
Het mooie aan dit boek is dat de eerste 140 pagina’s een heel kort en simpel verhaal vertellen. De gewone alledaagse dingen en een liefde die ontstaan. Maar dan op de laatste 20 pagina’s draait het zich helemaal om, opeens wordt het niet meer zo alledaags en worden er dingen duidelijk die je eerst niet goed begreep, maar ook helemaal niets belangrijks leken te zijn.
Elk hoofdstuk in het boek heet: Maandagmiddag, 2 uur. Toen ik het boek aan het lezen was vond ik dit zeer raar en begreep het niet. Pas op de pagina begin je de hoofdstukken te begrijpen en overvalt er je een aha-moment. Opeens valt alles in elkaar. Je bent geschokt, maar ook weer vlug terug gerustgesteld. Je weet niet hoe je je moet voelen, vol afkeer of medelijdend? En dat allemaal op de allerlaatste pagina.
‘Je hebt die dag mijn leven gered, Tom, echt waar. Je bent mijn engel, mijn held, je bent alles dat niemand ooit zal zijn?’ : een citaat uit één van de laatste pagina’s. Heeft Rachella gelijk, of is er iets dat zij niet weet? Is Tom echt zo een held, of was hij juist de reden van haar verdriet?

In het boek komt amper beeldspraak, wat het eenvoudig maakt om te lezen en begrijpen. Het liedje, en de spreuken die er in voorkomen passen wel echt perfect in de context van het boek en maken de situatie nog mooier. Ze geven een extra touch aan het boek voor diegenen die de dieperliggende betekenis er van doorhebben.

Alle personages en gebeurtenissen zijn realistisch, buiten de 2 vage momenten, maar die worden dan weer op het einde verduidelijkt. Je herkent de gebeurtenissen, zoals Tom die gek is van Rachella en een obsessie krijgt. Zijn we allemaal al niet eens zo verliefd geweest dat we een persoon overal naartoe wilde volgen en er alles over te weten willen komen?

Het boek las heel vlot, en was van begin tot einde duidelijk. Een prachtig verhaal, zeer hard aan te raden en al zeker als je van een aangrijpend verhaal houd dat niet te lang duurt. Dit lees je uit op 1 dag. Ish slaagt het hele boek lang er in een gewoon, niet super spannend verhaal zo te vertellen dat het toch niet afgezaagd wordt. En dan eindigt hij met een super-plottwist die niemand had zien aankomen. Het duistere in het boek komt naar buiten.