Verrassend verhaal, schitterend geschreven

Het walvistheater begint prachtig, met een bijna sprookjesachtige vertelling over drie kinderen in Engeland tijdens het interbellum die samen theatervoorstellingen maken en uitvoeren om aan hun werkelijkheid te ontsnappen.

De overgang naar de Tweede Wereldoorlog gaat zeer geleidelijk. Je groeit als het ware mee met de hoofdpersonen, die elk hun eigen belangrijke rol spelen in de Tweede Wereldoorlog. Het theater, opgebouwd uit de botten van een walvis, speelt een centrale rol in het verhaal. Het is de plek waar de kinderen steeds naar toe terugkeren, als een veilige thuishaven.

Een schitterend verhaal, tot tranen geroerd, mede dankzij de meesterlijke vertelwijze van deze auteur. Door de geweldige omschrijvingen van de locaties en de mooie zinnen die zij gebruikt lijkt het alsof je zelf aanwezig bent in het oude landhuis in Chilcombe, of in de binnenstad van Parijs tijdens de Duitse bezetting.

Dit boek zal ik nog heel vaak opnieuw lezen en is vanaf nu een van mijn favoriete boeken aller tijden. Ik heb eerst het e-book gelezen, maar het boek heb ik inmiddels ook aangeschaft omdat deze echt een plekje in mijn boekenkast verdient.