In 1 klap uitgelezen

Koos Groenewoud 30 april 2021

Korte recensie van “Waar een wil is, is een omweg – De zoektocht van een ziel naar zin.” van Wouter ter Braake.

Ondergetekende leest graag en noemt zichzelf (HoReCa man en expert nieuw leiderschap) zowel fijnproever als veelvraat. Ik verslind boeken. De afgelopen jaren heb ik ongeveer 150 boeken over leiderschap gelezen en gerecenseerd. Daar was één boek bij dat ik op één dag uitlas. Het boek van Wouter ter Braake is het tweede.

Toen ik op de helft was schreef ik de schrijver “Guy de Maupassant wist een sfeer, gebeurtenissen en omgeving zo te beschrijven dat je het gevoel had dat je er bij was. Nou zo schrijf jij ook. Ik lees net het prachtige stukje over het plakken van de fietsband op zondag. PRACHTIG. Doet me denken aan Simon Carmiggelt. Ik geniet. En wat stel jij je kwetsbaar op en heb je veel gekeerd op je reis, levenspad. Jouw verhaal geeft ook weer aan wat de impact en verantwoordelijkheden zijn van ouders en verzorgers. Ik ben geraakt en herken veel”.

Waarom las ik het boek in één keer uit?

Ik vind de schrijfstijl heel bijzonder. Vooral de gedetailleerde ‘verslagen’ spraken mij erg aan.

De levensweg van ter Braake ging niet over rozen. We zeggen en schrijven ‘Dit nemen ze mij niet meer af’. Nou als er iemand is, die dit mag zeggen is dat ter Braake. Wat een reis.

Ik ben vooral onder de indruk van zijn reis in en door Nepal. Wat mij ook raakte is het verhaal van de oude man en het jonge meisje. Tot haar vijftiende nog nooit een compliment en erkenning gehad. De schrijver komt uit een thuissituatie waarin sprak was van grofheid, alcoholmisbruik, ruzie en geweld. Als je dan in staat bent om je ouders te vergeven, dan ben je in mijn ogen een held.

Zijn val van acht meter en zijn langdurige revalidatie is ook een episode in zijn leven die zeker heeft bijgedragen aan zijn persoonlijke ontwikkeling en aan zijn levensvisie.

Ik zou het boek willen omschrijven als een spannend jongensboek, een (spiritueel) reisverslag en een biografie in één. Hoe dan ook, ik vind het een van de meest bijzondere boeken die ik las.

Ik zou de schrijver willen typeren als “Sjamaan” en ik kan mij goed vinden in zijn levensvisie. Ieder mens wil een positieve betekenis geven aan zijn leven. Wanneer men zinvol bezig is en zinnige dingen doet, opent zich een onuitputtelijke bron van motivatie en creativiteit

Van HARTE aanbevolen.

#Zin, #ZEN, #Zingeving, #Why, #Spiritualiteit

Koos Groenewoud, Lelystad 30 april 2021

Boek is te bestellen via:

Meer recensies van Koos Groenewoud