Oorlog in Parijs

Laatgwen 08 juni 2023
‘Als ik een film zou maken over wat er is gebeurd met onze familie in de oorlog, dan zou ik hier beginnen. Bij het moment dat papa die vier vluchtelingen aan ons overdroeg.’

De zestienjarige ik-persoon, Jean, is een sterke jongen die niet terugdeinst na tegenslag. Zijn familie maakt deel uit van een verzetsnetwerk in de Tweede Wereldoorlog. Samen met zijn tweelingbroer begeleidt hij vluchtelingen door Parijs. Wanneer zijn vader naar een concentratiekamp is gedeporteerd en zijn moeder om het leven komt bij een bombardement, moet hij samen met zijn broer het verzetswerk voortzetten. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, hebben ze ook de zorg voor de Amerikaanse piloot Jack die bij hen ondergedoken zit.

Er is hier direct een overeenkomst tussen het beroemde werk van Jan Terlouw -Oorlogswinter- en het werk van Megan Koreman. Een piloot met de naam Jack die verzorgt wordt door een puber die zijn vader verloren heeft in de oorlog. Tevens speelt het zich beide af in de laatste maanden van de oorlog. Daarmee hebben we echter alle overeenkomsten direct gehad. Wat dit boek onderscheidt van de andere oorlogsverhalen die al voor de jeugd geschreven zijn is dat het zich in Frankrijk afspeelt.

'Donkere wolken boven Parijs' is een youngadultboek, geschreven in taalgebruik dat door jongeren goed begrepen wordt. Het boek laat zich gemakkelijk weglezen door de vele dialogen die Koreman in haar boek beschrijft. De Franse woorden in het boek -zoals monsieur, madame, maman, milice- zorgen ervoor dat je je inleeft in de wereld van Jean, Parijs 1944. Dat het verhaal is gebaseerd op een aantal ware gebeurtenissen rond de Dutch-Paris ontsnappingslijn van Jean, maakt het verhaal extra spannend. Om het verhaal meer filmisch te maken, heeft de schrijfster er wel het één en ander aan toegevoegd. Als echte historicus legt ze achterin haar boek uit wat fictie is en welke delen er waargebeurd zijn.

Het boek is een echte aanrader voor liefhebbers van oorlogsverhalen. Het duurt even voordat je echt lekker in het verhaal zit, maar een echte doorzetter zal het verhaal over de tweelingbroers en hun verzetswerk zeker kunnen waarderen.