Fijne dichtbundel

Langlevelezen 07 mei 2023
Vandaag was ik met mijn kinderen in het zwembad. Nu ben ik zelf niet zo’n liefhebber van zwemmen, want het is vaak een beetje druk en er is nogal veel kabaal. Mijn kinderen echter zijn helemaal uitgelaten wanneer we daar zijn. Springen, duiken, golven, spetteren en ondertussen helemaal in hun element. Het zijn net kleine puppy’s die eindelijk naar buiten mogen na een lange dag wachten op het baasje. Dat plezier zien, maakt dat ik me over al mijn eigen kleine ergernissen heen zet om met hen mee te doen en op te gaan in het moment zelf.
Ik moest vanmiddag dan ook denken aan het gedicht van Milja Praagman in haar dichtbundel ‘Ik kleur van jou’:

Mand
Wij zijn leeggelopen
slap liggen wij in onze mand
onze hoofden op de rand
ooit waren wij opgeblazen.

Zijn wij echt te moe
om samen nog te spelen?
Eén ding weet ik zeker
wij gaan ons nooit vervelen.

Bij ‘Mand’ staat een prachtige illustratie afgebeeld waarin twee hondjes volmaakt tevreden met elkaar verbonden zijn. En al staat er niet letterlijk wat ik bovenaan beschrijf: de beeldspraak van leeggelopen en opgeblazen maakt dat ik in mijn hoofd die uitgelaten puppy’s helemaal tekeer zie gaan, zonder dat er iets is wat hen tegen kan houden. En dat beeld kan ik dan weer vrij letterlijk vertalen naar mijn eigen werkelijkheid waarin mijn kinderen dus net die puppy’s zijn.

Eigenlijk is dat de kracht van dit nieuwe werk van Milja Praagman. Veel gedichten hebben beeldspraak in zich en niet alle gekozen metaforen of beelden zijn in één keer te begrijpen. Soms vraagt een vers om herlezing. Maar als je het dan nog een keer leest, ontstaat er een beeld in je hoofd dat aansluit bij je eigen wereld.  Zo ook met de prachtige gedichten ‘Ik zie je’ dat over gemis gaat of ‘Eendagsvlieg’ dat gaat over de nacht die is om te slapen en niet om wakker te zijn.

Tijdens het lezen kwam ik een aantal woorden tegen waarvan ik nog niet eerder had gehoord, maar waarvan ik nu zeker vind dat ze in een woordenboek thuishoren. Wat te zeggen van het woord ‘twijfelmoed’, waarvan de definitie in het gelijknamige gedicht perfect wordt weergegeven? Of ook al zo mooi: ‘fluisterriviertje’. Een fluisterriviertje dat je kunt vinden in je denken.

Deze bundel is uitermate geschikt om in te zetten in de klas. Welke gevoelens herkennen kinderen? Wat zijn de beelden die de leerlingen in hun hoofd hebben bij de gedichten die je met elkaar leest? En welk nieuw woord zou jij kunnen verzinnen voor een gevoel dat jij van binnen hebt? Door beeldspraak in te zetten is het soms makkelijk het gesprek over bepaalde onderwerpen aan te gaan dan door het er rechtstreeks over te hebben.

‘Ik kleur van jou’ is zacht en liefdevol in tekst en beeld, maar gaat tegelijkertijd moeilijke onderwerpen niet uit de weg. Eigenlijk is deze bundel een gids voor gevoelens en gedachten, maar niet alles wordt gelijk weggegeven. Het zijn kleine cadeautjes die je uitpakt, waar je even aan moet wennen, maar die je daarna koestert voor het leven.

Meer recensies van Langlevelezen