Teleurstellend

LeonardoP 27 maart 2024
Frank Ostaseski, medeoprichter van een boeddhistische hospice waar hij meer dan 1000 patiënten begeleidde, heeft een boek geschreven waarin hij ons aan de hand van DE VIJF INZICHTEN ons meeneemt langs, zijn inziens, vijf belangrijke zaken met betrekking tot het levenseinde. De inzichten zijn vooral vanuit een boeddistische invalshoek benaderd.

Wat opvalt is dat hij veel waardevolle inzichten benoemt maar ook facultatief 'oneliners' gebruikt van denkers, schrijvers en politici etc zonder onderbouwing. Oneliners die zonder context vraagtekens oproepen.

De liefdevolheid die Ostaseski in zijn boek gepredikt, is niet terug te vinden in een de tekst, waarin hij een 'aanvaring' beschrijft met een vrijwilliger van het hospice die een goedbedoelde suggestie doet om de lijdende patiënt pijnstillende medicatie te geven.

Pagina 132) De reactie van Ostaseski:
"Misschien moet u die medicatie innemen", zei ik spottend.

Ostaseski komt niet meer op terug op deze aanvaring. Hij lijkt hier te zwelgen in zijn eigen morele gelijk!

Er valt nog meer zelfingenomenheid her en der op in de tekst, hetgeen als een storend element kan worden ervaren:

Pagina 140) "Nu is mevrouw Helen een van de meest favoriete personen die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen. Zonder uw training zou ik de moed niet hebben gehad om het geschenk van die relatie te ontvangen. Ik zou niet de moed hebben gehad om met zoveel helderheid als ik kon opbrengen te zien dat het niet persoonlijk was, dat de liefde er was en dat de weg ernaartoe bestond in echt, oprecht aanwezig zijn en er voor haar zijn, gegrond in mijn eigen lichaam en mijn hele ik".

De relevantie van dat de persoon "een van de meest favoriete personen" zal ook menigeen ontgaan.

Hij laat zich hier en daar uit op een manier die riekt naar vrouwonvriendelijkheid, bijvoorbeeld t.a.v. het benoemen van niet relevante eigenschappen van een vrouw:

Pagina 151) "Ik gaf een workshop in het midden van Italië en had een interessante uitwisseling met een student die Stella heette. Ze was arts en een hartelijke, aantrekkelijke vrouw van eind dertig".
De relevatie van de aantrekkelijkheid en het feit dat ze eind dertig is wordt niet duidlijk.

In zijn boek staan veel inzichten die, mits goed uitgewerkt, interessant kunnen zijn. Echter de nodige context wordt node gemist ten aanzien van tal van de inzichten.
Je zou kunnen stellen dat het boek "De Vijf Inzichten" hierdoor aan een spreekwoordelijk bloedarmoede lijdt