Goed leesbaar informatief boek

Linda 09 december 2019
Bij ons thuis klinkt geregeld door het huis ‘kijk, wat een mooi maantje’ en dan staan we samen in het witte schijnsel naar boven te turen. Als je eenmaal naar de maan gaat kijken, blijkt deze een mysterieus soort aantrekkingskracht te hebben. Je blijft kijken. De maan is altijd zichzelf, maar toch iedere avond weer anders. Dit boek heb ik met veel plezier gelezen. Je wordt je nog bewuster van het bijzondere fenomeen maan, vooral door haar ontstaansgeschiedenis, die het uiterlijk van de maan verklaart, en haar band met de aarde. Zonder de maan zou het leven op aarde in de verste verte niet lijken op hoe wij het momenteel kennen. Als je dit boek gelezen hebt, tuur je ’s avonds met nog meer bewondering naar boven, zoveel is zeker.
Het jammere is alleen dat dit boek niet zo mooi gecomponeerd is. Er zijn een paar missers. Ten eerste maakt de schrijfster af en toe grappig bedoelde opmerkingen die naar mijn mening afbreuk doen aan het geheel. Ik denk dat ze hiermee probeert de toon wat luchtig te houden, omdat het boek soms heel technische informatie bevat, maar ik denk dat ze dat beter had kunnen laten. Daarnaast is er ook een stuk opgenomen met de maan in onze cultuur, bijvoorbeeld in gedichten en schilderijen. Op zich is dit een mooi gegeven, maar de manier waarop dit is gedaan maakt dat het een raar intermezzo in het geheel is. Bovendien zijn niet de volledige gedichten en de kunstwerken in het boek opgenomen, zo jammer!
Al met al is dit een interessant, zeer goed leesbaar boek voor wie meer over de maan wil weten. Ik vind het alleen niet zo goed geredigeerd.

Meer recensies van Linda