Viel niet tegen, een claustrofobisch aanvoelende thriller

Linda 19 november 2020
Vol verwachting begon ik aan Op Slot van Chris Mc George. Een voor mij eerste kennismaking met deze auteur met dank aan uitgeverij Luitingh-Sijthoff van wie ik een recensie exemplaar mocht ontvangen. De omslag en de beschrijving op de achterkant belooft een niet alledaags spannend verhaal met één gesloten cel, één slachtoffer en één verdachte.

Na een korte intro waarin de moord op de celmaat van de Cara in haar afgesloten cel wordt ontdekt, gaat het in 3 delen verder.
In het eerste deel gebeurt eigenlijk vrij weinig, maar toch bleef het verhaal mij enorm boeien. Je vraagt je samen met de hoofdpersoon af, waar zijn we in terechtgekomen? De beschrijving van de dagen in de North Fern komen binnen alsof ik er zelf midden in zit. De spanning wordt vervolgens langzaam opgevoerd en hoe verder je komt hoe meer je te weten wilt komen over de vreemde omgeving waarin Cara de hoofdpersoon terecht is gekomen en vooral ook wie is verantwoordelijk voor de moord in haar cel.

Dan start deel 2 met een sprong in de tijd waarin duidelijk wordt waarom Cara überhaupt in de gevangenis terecht is gekomen. In het laatste deel volgen gebeurtenissen elkaar snel op maar wordt ook vrij veel geswitcht in de tijd. Hierdoor moet je wel even bij de les blijven. Spanning loopt verder op. Duidelijk wordt wel dat alles toch net even wat anders in elkaar zit dan je aanvankelijk dacht.

Ik vond het een boeiend en spannend verhaal, lastig weg te leggen. De schrijfstijl vind ik heel prettig en op een of andere manier ook wel meeslepend. Soms had ik wat moeite met de vele personages die op het ene moment met de voornaam en het andere moment met de achternaam werden beschreven. Het lukte me daardoor niet altijd even goed om iedereen goed uit elkaar te houden. Vooral in deel 3 toen er ogenschijnlijk nieuwe personages werden toegevoegd, even opletten. Was het nou een medegevangene of toch een bewaker. Jammer dat er wat foutjes in het verhaal zitten waarvan ik 31 september toch wel de meest storende vind.

Meer recensies van Linda