Een diepgaande en emotionele mystery rollercoaster

Linda Raaijmakers 14 december 2022
Vanaf het begin houdt de kaft me al bezig want ik vind hem prachtig. Het donkere bos met die verlichte letters, het ziet er al heel bijzonder uit en dit soort kaften trekken me aan in een boekwinkel dus pluspunten daarvoor. Het boek ligt verder prima in de hand en is niet te zwaar waardoor je er lekker mee kan zitten aan het einde van de dag. Nou ja, dat is de bedoeling want de werkelijkheid is net wat anders. Vanaf het moment dat ik in het boek begin blijft het verhaal me vasthouden. Hugo woont in Autumnville en als ik het zo lees valt daar vrij weinig tot niets te beleven. Dat is een van de redenen dat een van de Hugo’s vrienden het als doel heeft gemaakt om er zo snel mogelijk te vertrekken. Hugo en zijn beste vriend Mickey vinden het wel prima zo en willen er juist zo lang mogelijk blijven. De opa van Hugo is meer dan 40 jaar eigenaar geweest van de boekwinkel in Autumnville. Zo’n 2 jaar geleden heeft de vader van Hugo deze overgenomen van zijn vader. Op een avond mag Hugo van zijn vader zelf afsluiten. En dan begint voor mij de rollercoaster… vanuit de winkel klinkt een stem. Maar was dat echt of was het alleen in Hugo’s verbeelding? Hij heeft immers de winkel gecontroleerd en er was helemaal niemand meer. Hij besluit om thuis niets te vertellen maar daarmee houdt het niet op. Vanaf dat moment zit ik helemaal op het puntje van de bank en wil ik het liefst 50 bladzijden in 10 minuten lezen. Er gebeurt steeds meer in het verhaal en hoewel ik m’n vinger er niet op kan leggen weet ik dat het niet helemaal is zoals het lijkt. Dus zit er niets anders op dan verder lezen. Ik blijf me over sommige dingen verbazen en andere dingen waar ik in eerste instantie weinig aandacht aan besteed. Stap voor stap lijkt het mysterie zich steeds verder te ontrafelen waarbij alle emoties inmiddels door m’n lichaam gieren. Maar dan… als ik het boek uit heb zit ik nog een tijdje vol verbazing op de bank. Alles valt ineens op z’n plek en dat zag ik niet aankomen! Het verhaal is niet alleen diepgaand en mysterieus maar ook voel je de emoties in het verhaal alsof je er zelf bij bent. Het verhaal is ontzettend goed opgebouwd waardoor dingen later pas op z’n plek vallen. In een woord: Wauw! Dit boek houdt je vast en laat je al je emoties voelen. Het voelde alsof ik zelf met Hugo op zoek ging naar de waarheid waarbij je niets meer kunt doen dan je overgeven aan het verhaal. Je leeft daarnaast heel erg met Hugo maar vooral ook zijn familie mee waarbij onbegrip, woede en verdriet maar vooral spanning elkaar afwisselen in het verhaal. Er waren momenten dat ik onbewust bijna m’n adem in hield. Vooraan in het boek vind je nog een QR-code waardoor je bij de bijbehorende soundtrack komt voor de optimale beleving van het boek.

Meer recensies van Linda Raaijmakers