Wat een fenomeen

lordshen 15 mei 2024
Panter, een verhaal dat je soms leest door naar de prenten te kijken in plaats van de tekst te lezen.

Panter is een fantastisch boek geschreven door Brecht Evens die de werkelijkheid en de fantasiewereld van kinderen in één verhaal samenbrengt. Christine, een klein meisje zoekt troost bij Panter omdat haar poes, mevrouw Poezelijn is overleden. Panter is een fictief karakter die zich verstopt in Christine haar kast en die tevoorschijn komt wanneer Christine het moeilijk heeft.

Christine wordt afgebeeld als een naïef meisje dat volledig meegaat in haar verbeelding waar ze Panter dagelijks ziet. Panter heeft een lief en zacht karakter terwijl hij later in het verhaal een manipulatieve kant ontwikkeld wat als lezer van het verhaal een leuk accent gaf. Christines vader had ook een rol maar hij hield zich meer op de achtergrond wat ik persoonlijk jammer vind aangezien hij potentieel had om een grotere rol te krijgen in het verhaal.

Het boek bevat prachtige tekeningen met veel kleur en accenten. Soms waren er heel grote afbeeldingen met veel kleur en details wat ik minder aangenaam vond. Het was te kleurrijk en te druk voor mijn ogen. Een leuk extraatje was dat Panter er nooit hetzelfde uitzag op de tekening wat het ook leuk maakt voor kinderen om hun verbeelding te stimuleren. De schrijfstijl is normaal en is zeker makkelijk te lezen voor jongvolwassenen maar er zitten toch moeilijke woorden in voor kleine kinderen wat het moeilijk zou kunnen maken om te lezen.

Ik heb enorm genoten van dit boek, het verhaal zit logisch in elkaar en het is makkelijk te volgen. Het was heel leuk om te zien hoe Panter zich ontwikkeld van een lief naar een misleidend karakter. Waar ik van onder de indruk ben is dat het hele verhaal zich eigenlijk op één locatie afspeelt, namelijk in de slaapkamer van Christine. Hoe Christine omgaat met haar verbeelding en haar knuffels is heel herkenbaar bij kinderen wat het ook leuk maakt voor hen om dit boek te lezen.

Kortom, Brecht Evens heeft een prachtig werk neergezet. De personages zijn mooi uitgewerkt en het verhaal zit mooi in elkaar. Het einde mocht iets mooier uitgewerkt zijn maar de rest is fantastisch. De tekeningen en kleuren worden mooi afgebeeld maar ze mochten soms ook iets minder druk zijn. Dit boek is zeker een aanrader als je van Graphic Novels houdt en als je graag fantasieverhalen leest.