Knap informatief

Dames op de Herengracht,

Een mooi boek over een moeilijk onderwerp.

We maken kennis met 3 dames, elk met een eigen achtergrond, een eigen verleden. Alle 3 hadden ze zich ingeschreven voor een schildercursus in Griekenland vele jaren geleden. Ieder had zijn eigen motief om aan deze cursus deel te nemen. Hun vriendschap werd er geboren.
Nu, als 70 plussers, gaan ze samen een huis delen om voor elkaar te kunnen zorgen......'vertikaal erin, horizontaal eruit'.... Gevoelens en geheimen worden opgerakeld, eens ze beslissen om Dolf als vierde inwoner te aanvaarden...

Het boek is in 2 verdeeld, het ontstaan van de vriendschap, hun geheimen en de omgang met dementie.

Elk van de dames heeft een geheim dat ze kost wat kost willen beschermen. Door de jarenlange vriendschap is dit niet evident, maar door het toelaten van een vierde persoon in het huis, steeds moeilijker.
Elke inwoner heeft zijn karakter, door de jaren gevormd. Elke emotie wordt uitgediept....
Het genieten van wat ze hebben, van het leven, wordt mooi beschreven. Tot er bij 1 van de dames dementie wordt vastgesteld.
Het ontstaan, het verloop, het uitdiepen, het omgaan met....maakt mooi deel van het verhaal. Een moeilijk onderwerp welk niet vaak gebruik wordt in een roman, maar hier mooi verwerkt wordt.
Ondanks dat dit een roman is, wordt er heel wat informatie gegeven over deze vervelende ziekte. Het verhaal blijft er echter leuk en luchtig onder.
Knap gedaan door de schrijfster.

Een aanrader als je meer informatie zoekt over dementie.
Ik geef het *****

Meer recensies van lydia frooninckx