Pakkend.

lydia frooninckx 10 maart 2024
Het café 'De Hemel' dat afbrandt op overgang oud naar nieuw zo'n 20 jaar geleden. Een café in Volendam. Velen herinneren zich dit, het was wereldnieuws. Maar hoe het met de overlevenden verder ging, weet niemand.
In "oud en nieuw" van Gary Veerman lezen we het verhaal van Angel, één van de overlevers... Ze heeft de ramp nooit echt verwerkt daarom gaat ze in therapie. We leren Angel kennen met al haar ups en downs, haar moed, haar overlevingsdrang, maar we ervaren ook hoe de gemeenschap controle uitoefent. Iedereen kent iedereen.
Een controle die er nog steeds is in de kleine gemeente Volendam, net zoals vroeger.
En 'het vroeger' werd beschreven in het dagboek van Grietje, een verre voorouder. Een boek dat Angel's leven op een positieve manier gaat beinvloeden want door dit te lezen leert Angel veel over zichzelf.

Het verhaal van Angel, het verhaal van Grietje. Eén boek, een dik boek.
Doordat de verhalen door elkaar lopen, wat soms vervelend overkomt omdat je het ene verhaal wil verder lezen zonder onderbreking van het andere, had ik de neiging om ze als afzonderlijke verhalen te lezen en enkel naar het einde het als 1 geheel te beschouwen. Dit kan zonder problemen.
Het is een heel aangrijpend verhaal maar een heel mooi, het blijft hangen...

Meer recensies van lydia frooninckx