Een spannend boek voor jongens en meisjes.

Majonne 05 oktober 2020
Een spannend boek voor jongens en meisjes.

Een detective-duo krijgt er na de zomervakantie een nieuwe klasgenoot bij. Al snel worden ze vrienden en gaan ze als drietal op onderzoek uit. Er verdwijnen wel heel veel honden en katten, dat kan toch geen toeval zijn. Als de drie kinderen dieper in de zaak duiken komen ze in gevaarlijke situaties terecht.

Dit eerste boek van de bosdorpbrigade laat ons kennis maken met onze jeugdige hoofdpersonen. Dit vergt wat uitleg, maar toch is het boek al vrij snel spannend. Gelukkig wordt de spanning langzaam opgebouwd, want tegen het eind wordt het wel heel spannend.
De drie kinderen zijn een divers clubje, waardoor elk kind wel een stukje van zichzelf in hen herkent. Er komen ook allerlei herkenbare dingen voorbij, zowel leuke als minder leuke zoals een onveilig thuis of pesten. Dit maakt zijdelings deel uit van het spannende detectiveverhaal, het is niet het hoofdthema. Je kan dus blijven bij het verhaal, maar ook ervoor kiezen het over deze thema's te hebben. Het boek is heel geschikt om in een klas te lezen. Het verhaal zal zowel jongens als meisjes aanspreken. En juist met een klas zijn die thema's zo mooi uitnodigend voor een groepsgesprek.

Het boek neemt je echt mee naar de ontknoping, het wordt alsmaar spannender. De gevoelens van de kinderen, hun relatie onderling maar ook die met hun gezin zijn sterk neergezet.
De schrijfster Marjo de Vroed heeft geen plaatjes in haar boek, omdat ze vindt dat een verhaal ervoor moet zorgen dat de fantasie zo gaat leven dat je zelf die beelden in je hoofd maakt. Dat is absoluut geslaagd, alles is zo goed omschreven dat het een film wordt in je hoofd, dat je het kan voelen, zien, ruiken.
Ik vond code zwart een spannend boek en het deed mij denken aan de detectives uit mijn jeugd. Het is zeker een boek dat kinderen zal aanspreken, zowel jongens als meisjes.
De bosdorp brigade heeft inmiddels een nieuw avontuur beleefd, wat je kan lezen in "Jamboree in gevaar".

Meer recensies van Majonne