Spannend mysterie voor middelbare scholieren

Majonne 30 oktober 2019
Je leest het verhaal vanuit tiener Stijn, die zijn broer Lucas vindt naast het levenloze lichaam van een meisje. Lucas is een bijzondere jongen, Stijn weet zeker dat zijn broer niets kwaads in de zin heeft gehad, als hij al degene was die dit voor Stijn onbekende meisje vermoord heeft. Hij besluit niets te zeggen en zelf uit te zoeken wie dit meisje is en waarom zijn broer naast haar zat. Vanaf dat moment vertelt hij, als een soort dagboek, dag voor dag, moment tot moment de gebeurtenissen.

Het is echt geschreven vanuit de jongere young adult, op de middelbare school. Ook het gebruik van instagram, camera's en andere moderne commerciële technologie past helemaal bij de leeftijd. Het verhaal is daardoor heel invoelbaar voor die leeftijd, maar niet minder spannend of invoelbaar voor een volwassen lezer.

Het is heel knap hoe tijdens dit spannende verhaal best zware en moeilijke thema's aan bod komen, zonder dat dit de overhand krijgt in het verhaal. Veel meer kan ik er niet over zeggen, dat zou te veel van het verhaal weggeven.

Wat ook heel bijzonder is, zijn de relaties in het boek.
Lucas is bijzonder, zonder dat dit echt een etiket krijgt, iedereen gaat hier op zijn eigen manier mee om. Binnen het gezin geeft dit zulke grote verschillen dat de ouders van Lucas en Stijn gescheiden zijn. Het beïnvloedt ook de relatie van Stijn en zijn moeder en de relaties die zij verder aangaan.
De relatie tussen de broers is warm en sterk. Ze respecteren elkaar en zo is Lucas helemaal niet zo bijzonder meer, ze zijn gewoon broers.

Deze young adult thriller vertelt een heel spannend verhaal vol mysterie. Het voelt allemaal heel echt, de personages zijn goed uitgebouwd, de gebeurtenissen zouden zo bij elk mens kunnen gebeuren. Vanaf de eerste bladzijde ben je geboeid. Het is niet zo'n boek waarbij je direct weet hoe het zit. Het blijft letterlijk tot aan het einde spannend.
Door de spanning en de meeslepende schrijfstijl lees je dit boek het liefst in één ruk uit.
Ik geef dit boek 5 sterren, een mooie 9!

Meer recensies van Majonne