Een doodeng boek vol betovering en spanning.

Majonne 28 september 2020
Een doodeng boek vol betovering en spanning. Een boek dat je bijblijft. Dit is zo'n boek waar kinderen over 30 jaar hun kinderen over vertellen.

Voormalig basisschool meester Michael Reefs weet als geen ander wat kinderen, jongens in het bijzonder, graag lezen. Zijn boeken zijn spannend en avontuurlijk en bevatten hoofdpersonen, kinderen waar de jeugdige lezer zich mee kan identificeren.
Na een aantal succesvolle series, komt hij nu met deze standalone.

De vormgeving is prachtig, te beginnen met de twee verschillende covers. Onder de losse kaft met de vier hoofdpersonen erop, zit een hardcover met een prachtige gouden tekening. Dit past goed bij het gouden leeslint. Ik ben echt een beetje verliefd op die hardcover met allerlei elementen uit het verhaal.
Ook binnenin kom je allerlei tekeningen tegen die het verhaal echt ondersteunen.

Vier vrienden, twee jongens en twee meisjes wonen op het Klavertjesplein. Al jaren gaat er een verhaal rond over het gevaar in het Torenhuis, dat aan het plein staat. Iedereen leeft met de last van dit verhaal, leeft in angst. De kinderen zijn het zat, ze geloven het verhaal niet en gaan achter de waarheid aan. Ze belanden in een levensgevaarlijke achtbaan met hun zoektocht. Kunnen ze het gevaar verslaan? Kunnen ze hun plein en de inwoners redden?

We leren de kinderen beetje bij beetje kennen. Met 2 jongens en 2 meisjes is er wel iemand waar je je in kan herkennen. De gevoelens van de kinderen worden goed omschreven, dat maakt de hoofdpersonen heel echt. Je gaat met hen meeleven en wil hen toeroepen "doe niet" of "pas op". Zeker op de momenten dat ik samen met mijn dochter las, gebeurde dat ook wel.

Michael Reefs is er wederom in geslaagd een heel spannend verhaal te schrijven.
Het boek is netjes in kleine behapbaar stukken opgedeeld, maar het is zo meeslepend dat je liever door de 46 hoofdstukken vliegt.
Als geen ander weet Reefs een bijzondere wereld te scheppen, vol bijzondere karakters. Magisch, angstaanjagend maar toch ook warm en liefdevol. Ik voelde me bij het lezen weer even kind met mijn kinderen. Dit was het gevoel wat ik als kind had bij het lezen, die verwondering en betovering. Ik zag mezelf dit al over 30 jaar aan mijn kinderen vertellen "toen ik jullie leeftijd had, toen las ik een boek…". Maar ik beleef het nu met hen, die grote ogen, die spanning en blijdschap tegelijk. Ah, toe, nog even, nog 1 hoofdstuk meer.

Het boek is vol wonderlijke dingen, soms wat te wonderlijk, maar voor een kinderfantasie is niets te gek. Het is wel eng, echt eng, niet voor tere zieltjes. Het blijft tot het einde toe verrassen, als je denkt te weten hoe het zal gaan, gaat het ineens een heel andere kant op. Maar dat einde…..is dat wel een einde. Of toch een opening naar een heel nieuw boek. We hebben zo genoten van dit boek, dat er geen bezwaar is tegen een vervolg.

Meer recensies van Majonne