Ga je mee op een magisch avontuur?

Twee arme broers trekken de wereld in op zoek naar het geluk. Het wordt een tocht vol verrassingen, want onderweg ontmoeten ze feeën, wilde dieren, een gemene heks én zelfs een bosduivel!
De twee broers moeten puzzels oplossen, maar ze hebben de hulp nodig van de lezers om de schat te vinden!

Marianna Oklejak neemt ons mee op een betoverend avontuur met allerlei sprookjesfiguren. Het is een verhaal, maar ook een zoekboek en een raadselboek.
Jo Govaerts heeft het vertaald uit het Pools en er hele mooie versjes van gemaakt. Ook die zijn een feestje om te lezen. Naast de prachtige folklore tekeningen, waar allerlei opdrachten in verstopt zitten.

Het is geen boek dat je van de eerste bladzijde tot de laatste bladzijde leest. De broers kiezen elk hun eigen pad en op hun eigen pad moeten ze ook soms keuzes maken. Zo kan je via verschillende manieren naar het einde van het verhaal komen.

Het boek is leuk vanaf ongeveer 4 jaar, maar is ook voor oudere kinderen nog heel leuk. Er komen wel wat boze wezens in voor, wat het een beetje spannend maakt maar niet eng.
Je kan het verhaal lezen en samen de mooie platen bekijken. Als de kinderen ouder zijn kunnen ze ook de zoekopdrachten en raadsels doen.

Mijn kinderen zijn (bijna) 7 en 11 jaar. Ze konden beiden niet van dit kleurrijke boek afblijven. Ik had hen gevraagd te wachten tot we het met zijn drietjes konden lezen omdat ik wilde zien hoe zij reageerden. Maar beiden konden niet wachten.
De zoekopdrachten waren ook voor de oudste soms nog best pittig.
Op een gegeven moment werd het wel heel veel zoeken voor de jongste, maar dan kan je ook alleen het verhaal uit lezen. En op een ander moment weer verder zoeken en puzzelen.

Wij vonden het allemaal een heel mooi boek. De kinderen vonden het leuk hun eigen route te kiezen, maar wilden uiteindelijk de andere paden ook doen en alles puzzelen. Het nadeel is dat als je de oplossingen weet, je niets meer te puzzelen hebt. Het verhaal was leuk, wel leuker dan bij de meeste andere puzzel- en zoekboeken.

Dit boek is een aanrader, een heerlijk kijkboek voor het hele gezin, dat voor vele leeftijden leuk is en blijft.

Reacties op: Een prachtig kijkboek voor het hele gezin

Het magische avontuur - Marianna Oklejak
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50