Een van de meest complete kinderboeken over dementie

Majonne 10 augustus 2020
Oma's hoofd is versleten - Marieke van Ditshuizen

Oma en Fien hebben het heel gezellig samen, ze eten taartjes, verkleden zich en spelen indiaantje. Tot die keer dat oma tijdens het spelen verdwaalt. Oma mag niet meer alleen op Fien passen. Soms doet ze zo raar, dat het lijkt of Fien op oma moet passen. De dokter zegt dat oma ziek is, dementie heet dat. Oma kan niet meer thuis wonen. Fien vindt het best moeilijk, ook al probeert mama het uit te leggen.

In dit boek voor kinderen vanaf 4 jaar komt best een moeilijk onderwerp aan bod.
Dit boek is samengesteld in samenwerking met Alzheimer Nederland en allerlei facetten van dementie komen aan bod. Van het allereerste begin van de dementie tot aan de dood, alles wordt heel kindvriendelijk besproken.
Zo wordt duidelijk gezegd dat het niet meer beter wordt. Wordt er gesproken over de boze buien. Het omdraaien van de rollen, Fien die op oma moet passen. Het vergeten, de gevaarlijke dingen. De opname in een verpleeghuis en het waarom. De grappige en minder grappige dingen die bij dementie horen. De achteruitgang en bedlegerigheid en het overlijden. Het einde is niet alleen verdrietig, ook troostend. Op de laatste 2 pagina's worden kinderen uitgenodigd hun herinneringen aan hun eigen opa of oma op te schrijven of tekenen.

Ik vind dit boek met zijn kleurige platen een van de mooiste kinderboeken over dementie die ik ken. En door mijn werk als verpleeghuispsycholoog ken ik er best wel wat.
Het is heel open en bespreekt alles. Het is heel respectvol naar de dementerenden, maar ook naar de kinderen. Geschreven vanuit de ogen van een kind. Een echte aanrader dus.

Meer recensies van Majonne