Verrijking voor de boekenkast; Spannend en informatief

Majonne 23 februari 2020
Dit boek maakt deel uit van de cultuurhistorische reeks van Droomvallei uitgeverij. In deze reeks van nu 4 delen leren kinderen andere culturen en hun geschiedenis kennen. In dit boek maken we kennis met het jonge meisje Dolma uit de Himalaya.
We leren al in het eerste hoofdstuk dat er een spannende tocht staat te wachten. Niet als vakantie, maar juist om naar school te gaan.
Niet alleen is de tocht zelf spannend, we leren Dolma ook kennen, haar gevoelens en dromen. Je leert waarom zij zo'n gevaarlijke tocht over heeft om naar school te kunnen. Iets waar wij niet eens meer over nadenken, mogen leren, is voor Dolma iets heel speciaals. Ze gaat ook niet zomaar naar school omdat het zo erbij hoort, maar ze heeft een droom, een doel.
Op blz 33 in het verhaal wordt nog even herinnerd aan hoe goed we het hebben, we kunnen elke dag vanuit huis naar school en ook nog in alle luxe. De les uit het boek is prachtig, maar toch is dit vooral een heel spannend verhaal waarbij kinderen op een leuke manier leren over een andere cultuur.
Het is niet zo'n dik boek, maar precies goed.
Dit boek past uitstekend in een schoolbieb, het is een leesboek maar ook informatief.
Waar precies de himalaya ligt in de wereld, vertelt het boek niet. Dat is juist wel weer leuk, een nieuwsgierig kind zal gaan zoeken en zo nog meer leren.
Ik vind het een leuk en spannend boek met emotie, een verrijking voor elke boekenkast. Maar zeker die van school.
En het heeft zelfs nog een kleine verrassing achterin.

Meer recensies van Majonne