Blauwe plekken

manal 15 januari 2020
Aankondiging

Judith wordt mishandeld.

Op school is Judith stil en teruggetrokken. Hoewel ze thuis haar moeder zoveel mogelijk helpt met het verzorgen van haar broertje Dennis, slaat haar moeder haar en wordt ze vaak boos op Judith. Soms zit ze zelfs onder de blauwe plekken. Maar op school wil ze niet dat anderen het weten of zien. Totdat ze bevriend raakt met Michiel, een jongen uit haar klas. Aan hem durft ze haar thuissituatie wel te vertellen. Dan wordt haar moeder vaker boos en slaat ze haar vaker. Michiel vertelt Judith dat ze er wat aan moet doen. Wat zal Judith doen?

Anke de Vries heeft 79 boeken geschreven. Het boek Blauwe plekken is bekroond door de Nederlandse kinderjury. Ze heeft 5 prijzen gewonnen waar Blauwe plekken onder valt.

“Weet je wat zo achterbaks van jou is, dat je zo’n klein jochie altijd de schuld geeft.’’p.6

Wat een spannend verhaal. Ik wilde ‘m gelijk uitlezen, maar bij sommige stukjes vond ik het zo zielig dat ik het boek even moest wegleggen.

‘’ Je moet iets doen.’’ P. 183

Blauwe plekken is een spannend en avontuurlijk boek. Het gaat over Judith, haar moeder en haar broertje Dennis. Judith wordt geslagen door haar moeder. Alleen haar vriend Michiel weet dat. Hij zegt tegen haar dat ze wat moet doen. Wat zal ze doen?
Het is moeilijk om te zien hoe Judith wordt mishandeld. Wat is dit een heftig verhaal. Je kan je heel goed inleven in de rol van Judith. Maar ik kan me niet goed inleven de rol van de moeder. Een tiener zonder vader die ook nog eens wordt mishandeld. Daarnaast moet ze ook nog eens voor haar broertje zorgen. Ik vind het heel knap en ik heb er ook heel veel respect voor dat ze nog aardig en lief is voor haar broertje. Het is een goed en heftig verhaal over mishandeling.

‘’ Judith doet natuurlijk niet mee, die geeft altijd wat.’’ P.150

Ik had niet verwacht dat dit boek me zo zou raken. Want als je het boek leest heb je echt een paar momenten dat je ‘m moet wegleggen. Een heel goed verhaal met veel sensatie. Je zou haast denken dat het een waargebeurd verhaal is. Ik vind dat de auteur het heel goed heeft gedaan. Het is ook terecht dat het boek is bekroond. Ik raad dit boek zeker iedereen aan.

Ik geef dit boek *****