Feministen dragen geen roze

Mandy krabbe 03 juli 2019
Feministen dragen geen roze (en andere leugens) is een verzameling van verhalen van meer dan vijftig vrouwen. Naast de vertaling van alle verhalen, zijn er ook nog een aantal Nederlandse essays toegevoegd. Het boek is heel erg divers omdat er aandacht wordt besteed aan verschillende etniciteiten, seksualiteiten en genders. Je leest over verschillende ervaringen met feminisme en wat het woord voor de schrijvers betekend.

Ik vond dit boek heel interessant om te lezen. Ik ben niet iemand die zichzelf snel publiekelijk zou omschrijven als een feminist. Het was fijn om te lezen dat feminisme niet voor iedereen hetzelfde is en dat iedereen dit op een andere manier uitdraagt. Dit is een boek dat ook niet alleen interessant is voor tieners om te lezen, maar ook voor volwassenen die meer willen weten over feminisme kunnen iets uit de verhalen halen. Sommige verhalen waren grappig, terwijl andere juist heel serieus of zelfs verdrietig waren. Zo zit er dus voor iedereen wat tussen.
De Nederlandse toevoegingen die zijn gedaan, zijn heel erg boeiend. Sarah Izat heeft een verhaal geschreven over het dragen van een hoofddoek bij de politie. Het lezen van haar verhaal heeft veel invloed om mij gehad. Het heeft me nogmaals laten beseffen dat Nederland lang niet zo tolerant is als we overkomen. We discrimineren nog steeds op basis van gender, etniciteit, geloof, seksualiteit en uiterlijk.
Ik ben naar de boekenpresentatie van dit boek geweest en ik heb hier toen een aantal van de Nederlandse schrijfsters ontmoet. Het was heel fijn om met deze mensen te kunnen praten over feminisme. Het heeft voor mij een heel stuk van het ‘’taboe’’ van het woord feminisme weggenomen.

Ik zou dit boek aanraden als je meer wilt leren over het feminisme, of wanneer je de ervaringen van verschillende vrouwen wilt lezen.

Meer recensies van Mandy krabbe