Reis mee met Bill Bryson door het menselijk lichaam

Marc Bos 20 november 2019
Bill Bryson heeft met Het Lichaam een fijne combinatie afgeleverd van historische achtergronden, sociaal-maatschappelijke gevolgen, biografieën van wetenschappers en medici aan wie we baanbrekende ontdekkingen te danken hebben, afgewisseld met de medische feiten die uitnodigen om je eigen lichaam beter te begrijpen. Daardoor kan het met recht een reisgids genoemd worden, zoals de ondertitel eigenlijk al een beetje verklapt. Hij gaat daarbij de ‘moeilijke’ wetenschappelijke taal niet uit de weg, maar maakt tegelijkertijd ook in ‘makkelijke’ bewoordingen duidelijk wat alles betekent, zodat het voor lezers zonder wetenschappelijke of medische achtergrond ook goed te begrijpen is. bovendien schrijft hij met veel flair en humor over alle onontdekte plekjes in het menselijk lichaam, waarvan ik vaak het bestaan niet eerder vermoedde, en de risico’s, fouten, gevaren en gelukkig ook oplossings- en beschermingsmechanismen die daarin schuilgaan. Het is soms beangstigend en tegelijkertijd geruststellend om te lezen over alles wat er fout kan gaan, en alle oplossingen die het lichaam daar in de loop van de evolutie voor bedacht heeft. Maar bovenal geeft Bill Bryson zoveel enthousiasme over het menselijk lichaam mee, dat je tijdens het lezen eigenlijk direct naar het plaatselijke reisbureau zou willen gaan, en een cruise door het menselijk lichaam zou willen boeken. Dat idee kan natuurlijk alleen maar in de menselijke fantasie bestaan, maar gelukkig is Het Lichaam van Bill Bryson daarvoor een heel goed alternatief.