"Hoe lang duurt de onschuld?" - Margot

margauxhermans062002 03 november 2019
“Gewichtloos
Zonder houvast
Doelloos aan het zweven
Mijn hart; bestoft en haast versteend
Krijgt plotseling weer kracht
Het is me allemaal wat vreemd
De passie en haar macht
Stilaan lost het op in gruis
Begint het terug te kloppen
De vonk is al te vaak verhuisd
Nu mag het vuur niet stoppen
Maar stemmen uit ’t verleden
Lang – ijzig koud – vermeden
Die cupido negeren
Cynisch relativeren
Ze zitten nog te diep in mij
Ik kan nu nog niet spreken
Vrijgezel en toch niet vrij
Mond zwijgt en ogen breken”

Dit is een hap uit Margot’s notaboekje waar ze haar flarden kwijtspeelt, “een écriture autonomique” noemt ze het. Het is een zuiver gepolijst verhaal met verraderlijke weerhaken. Bovenal is het een actuele en messcherpe thriller die blijft boeien. Dankzij een goede structuur door middel van korte hoofdstukjes benoemd met behulp van tijdsaanduidingen en de verschillende thema’s word je keer op keer getriggerd om verder te lezen. De verschillende invalshoeken, waaronder voetbal(schandalen), smokkel, vlucht, etc., maken Margot realistisch en kan het lezersperspectief keer op keer doen veranderen.

Ondanks ik geen boekenwurm ben, sprong deze thriller me onmiddellijk in het oog toen ik op zoek ging in de boekhandel. Margot is Peter Thiessens literair debuut onder eigen naam. Thiessen werkte als hoofd van sportzender Eleven Sports, en kent langs deze weg vele inside-verhalen over het voetbal en ook over voetbalschandalen. Voor deze thriller deed hij grondige research, en ging hiervoor zelfs tot in Ibiza.

De 23-jarige Margot wil op wereldreis vertrekken, wegvluchten van haar uitzichtloze thuissituatie. Voor ze de benen neemt gaat ze nog snel even langs haar opa om haar wilde plannen te vertellen, maar daar loopt ze Emil tegen het lijf.
Emil, een Albanese jeugdvriend, neemt haar mee op zijn eigen zoektocht: een speurtocht naar het goud dat nog zou overblijven van een omkoopschandaal in het voetbal. Zowel zijn als haar grootvader daar waren in de jaren zestig bij betrokken, samen met nog twee anderen.
Margots ouders schakelen de politie in. Na veel doorzettingsvermogen en langdurig onderzoek leggen ze een verband met een lopend gerechtelijk onderzoek. Dit onderzoek gaat over cocaïnesmokkel naar Ibiza, dat ook de eindbestemming blijkt van de zoektocht naar het criminele goud van de voetbal-grootvaders.
De protagonist, Margot, is eigenlijk een doorsnee 23-jarige uit Schoten. Haar ouders zijn allebei met zaakjes bezig die het daglicht beter niet te zien krijgen, hierdoor zijn ze ook niet bezig met hun kinderen: Margot en Felix.

Margot is een dodelijke mix van drugshandel, voetbal en verloren onschuld. Een uitstekende thriller die de weliswaar banale, antwerpse realiteit met zich meedraagt. Thiessen maakt gebruik van gelijkenissen met bestaande personen en/of gebeurtenissen, deze zijn wellicht niet louter toevallig.