De zoveelste Da Vinci kloon zou je zeggen als het boek niet al in de jaren zeventig geschreven was. Het verhaal gaat over het evangelie van Jacobus, de broer van Jezus. Hierin staat dat hij het kruis heeft doorstaan en pas 20 jaar later in Rome is overleden. Jacobus beschrijft het leven van Jezus dat in de bijbel ontbreekt. Door dit evangelie openbaar te maken moet de kerkverlating (ook toen al) een halt toe geroepen worden.

Idee is aardig maar het tempo is traag, misschien ligt het aan tijd waarin het geschreven is. Echt overtuigend wordt het nooit, daarvoor nemen de hoofdpersonen alle mooie verhalen te eenvoudig voor waar aan. Uiteindelijk vindt de hoofdpersoon uit dat alles nep is maar krijgt hij niet de kans dit openbaar te maken. Je blijft met een onbevredigend gevoel achter na lezen van dit boek. Ik hoop elke keer weer een beter boek dan de Da Vinici Code te vinden. Dat hoeft toch niet zo moelijk te zijn omdat het prima maar zeker geen briljant boek is. Tot nu toe blijft Dan Brown op 1. We blijven hopen.

Meer recensies van Martin Laning-3728