Lezersreactie 'Panter'

MatteoRasemont 09 juni 2021
Afgelopen weekend heb ik het boek 'Panter' van Brecht Evens gelezen. Het was een unieke ervaring. De graphic novel lijkt op het eerste zicht een heel onschuldig boek. Het hoofdpersonage Kristientje raakt haar kat kwijt en is daardoor ongelooflijk verdrietig. Opeens verschijnt er een Panter uit haar kleerkast die beweert kroonprins te zijn van een magisch land, maar na een paar hoofdstukken duikt het echte thema op. Haar knuffel, Bonzo probeert haar te waarschuwen voor Panter, maar sterft. Panters verjaardag feestje eindigt in een bijna-verkrachting gevolgd door een open einde.

Het boek las vlot, maar nam toch veel tijd in beslag. De schilderijen in het boek waren prachtig, uren zou je ernaar kunnen kijken. Toch zegt Evens dat hij spaarzaam is geweest en meer de nadruk op dialoog heeft gelegd dan in zijn andere werken. De kunstwerken, vermomd als boek zijn uniek. Geen andere schrijver kan doen wat hij doet. Eén van de interessantste aspecten van de graphic novel volgens mij is hoe Panter doorheen het verhaal van vorm verandert. Evens is niet lui geweest, hij heeft niet één ontwerp voor dit personage gemaakt, maar ontelbare variaties. Dat toont aan dat hij een echte artiest is.

Ik kan niet zeggen of dit het beste boek is dat ik ooit heb gelezen, want het is niet vergelijkbaar eerder gelezen boeken. Het is uniek, artistiek en magnifiek!

Matteo Rasemont