Ontroerend familieverhaal over gevolgen uit het verdeelde Duitsland.

missevadiva 21 januari 2021
In dit boek ontvangt Theresa, een inwoner van Berlijn, een aangetekende brief van een notaris die haar leven op zijn kop zet. Haar zus Marlene, waarvan ze dacht dat ze al tientallen jaren dood was, is nog maar net overleden. Samen met een zekere Tom, van wie ze nog nooit gehoord heeft, heeft Theresa een huis in Rostock geërfd van Marlene. Haar zus Charlotte is net zo verbijsterd als zij en de opmerkingen van haar moeder Elisabeth, die aan een vergevorderde dementie lijdt, roepen alleen maar meer vragen op.

Terwijl Theresa en Charlotte op zoek gaan naar aanwijzingen, springt het verhaal steeds heen en weer terug in de tijd (vanaf 1936) en leer je meer over het lot van Marlene. Zo krijg je inzicht in de DDR en wat er kan gebeuren met mensen die in opstand komen tegen het systeem. Bij Charlotte en haar vader zijn er ook twee personages die zich sterk identificeerden met de DDR, wat verschillende perspectieven belicht. Geheimen worden stukje bij beetje onthuld op beide tijdsniveaus. Hoewel de acties van sommige personages objectief gezien verwerpelijk waren, werden hun beweegredenen voor mij begrijpelijk gemaakt.

Thema’s uit het boek zijn: DDR geschiedenis en politiek, familie, geheimen, schuldgevoel.

De opbouw is fijn, er wordt steeds gewisseld tussen toen en nu met jaartallen en locaties, dat leest erg prettig. De schrijfwijze is niet heel poetisch, er komen geen hele mooie quotes uit, maar het leest snel. Ik hoefde niet vaak terug te bladeren om dingen terug te lezen. Toch is het wel een boek dat ik nog een keer wil lezen.

De personages zijn goed uitgewerkt en je kunt door de verschillende perspectieven over de DDR goed meeleven hoe die tijd geweest moet zijn.

Quote uit het boek: “Wat hadden ze misdaan? Ze wilden alleen maar een beetje van het leven genieten en hadden geen kwaad in de zin, ze wilden alleen hun menig kunnen zeggen, naar hun muziek kunnen luisteren, hun boeken lezen en iets studeren wat hun belangstelling had. Wat was daar verkeerd aan? En wat had een kapsel of kleding daarmee te maken? Dat wilde toch niet zeggen dat je de DDR afwees?”

Samenvattend: Ontroerend familieverhaal over gevolgen uit het verdeelde Duitsland, die ik graag aanbeveel, vooral voor liefhebbers van Das Leben der Anderen en Weissensee.

Meer recensies van missevadiva

Ben Koenig stond zes jaar geleden aan het hoofd van de elite Special Operations Group van de US Marshals. Samen met zijn team jaagde hij op slechteriken en wist hij iedereen te vinden. Totdat Koenig op een dag zelf spoorloos verdween.

Privédetective Myron Bolitar en de beroemde basketbalcoach Greg Downing hadden een verleden als zeer persoonlijke rivalen en later als zakenpartners. Myron heeft zijn dood verwerkt – tot twee agenten zijn kantoor binnenlopen en eisen dat hij ze vertelt waar Downing is.

Anna 'Schone slaapster' Ogilvy stak vier jaar geleden zonder duidelijk motief haar twee beste vrienden dood. Ze verkeert sinds die fatale nacht in diepe slaap. Dr. Benedict Prince is forensisch psycholoog en de laatste hoop van het OM om de zaak-Anna O. op te lossen.

Blix leidde het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. Tot zijn eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd voor het wreken van haar dood. Hij is inmiddels vrij en degene die Eie heeft vermoord heeft hém nu gevonden.

Privédetective Julia Stark krijgt bezoek van Per Günter Mott, eigenaar van een succesvol familiebedrijf. De ochtend na een grote vergadering op zijn landgoed heeft hij in zijn telefoon een foto gevonden van een bebloede, vastgebonden man, met een zak over zijn hoofd.

Thrillerliefhebber Nicky Hunter correspondeert al jaren met de befaamde schrijver Sebastian Trapp, wiens eerste vrouw en zoon twintig jaar eerder spoorloos zijn verdwenen. Hij vraagt Nicky zijn biografie te schrijven, maar waarom wil hij nu opeens wel praten over zijn verleden?

King schrijft over het lot, sterfelijkheid en geluk. In zijn korte verhalen buigt hij de realiteit naar zijn hand en creëert hij een werkelijkheid waar alles kan gebeuren. Elk van deze verhalen kent spanning, vreugde en mysterie – elk verhaal voelt iconisch.

De Zweedse minister van Justitie wordt bedreigd en tegelijkertijd wordt er een stapel menselijke botten gevonden in de metro van Stockholm. Wat gebeurt er in de tunnels diep onder Stockholm? En wie zit er achter de minister aan?

Puck gaat undercover bij een realityprogramma om onderzoek te doen naar de geruchten over manipulatie van kandidaten. Dit seizoen moet het programma spraakmakender worden dan ooit – maar ten koste van wat?

Privédetectives Barbara en haar dochter Kim krijgen een opdracht van een bekende Nederlander, die wordt beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wie loopt straks het meeste gevaar, hun cliënt, Barbara of ... Kim?