Sektes; van alle tijden.

Nicoline63 10 februari 2020
"Hannelore, het meisje uit de sekte", de titel van het laatste boek van Frank Krake, naar het biografische verhaal van Hannelore van Otterloo.
Op drie-jarige leeftijd gaat zij met haar jongere zusje en godlievende ouders naar een dienst buiten hun eigen kerk en dorp; de "Gemeente Gods" van Sipke Vrieswijk. In eerste instantie voelen zij zich hier thuis en geloven meer diepgang m.b.t. het geloof te vinden. Vooral Julia, de moeder van Hannelore, denkt hier te kunnen groeien in haar geloof en een beter gelovig mens te worden.
De familie en ook andere nieuwe families komen steeds vaker bij elkaar om de diensten van de "Broeder" (zichzelf later uitroepend tot Profeet) te volgen die later steeds langer duren en op willekeurige tijden plaatsvinden. Sipke Vrieswijk blijkt een persoon met zeer wisselende stemmingen, de sfeer begint ook te veranderen; onderdanigheid, angst en opstandigheid onder de leden komen naar voren. Uiteindelijk wordt er een groep van leden (vooral "Zusters") gevormd die intern in een klooster gaat wonen, op uitnodiging van de Broeder. Families worden hierbij uit elkaar gehaald , echtparen gescheiden.Dit eerste deel van het boek is naar mijn idee, voornamelijk een situatiebeschrijving en kennismaking met personen, via ingebrachte informatie van Hannelore, oud-leden en andere betrokkenen. Hannelore zelf is hier nog heel jong, waardoor persoonlijke ervaringen/gevoelens minder expliciet zijn. Hierna wordt het steeds meer een goed opgetekend, doorlopend verhaal waarbij je je een goed beeld kunt vormen van hoe het eraan toe ging in deze sekte.......
Vanaf dat de leden van de Gemeente Gods samenwonen in het klooster, zwaait de Broeder de scepter met harde hand; iedereen krijgt zijn taken in het dagelijks bestaan en bijzondere opdrachten. Ook de kinderen, rondom schooltijd. Maar men doet wat hij/zij moet doen, alles om dichter bij God te komen. En dat is mogelijk, allemaal met de hulp van en via de Profeet. Want behalve gestraft worden, kun je ook uitverkoren worden.......vooral de Zusters ervaren dit zo. Ook Hannelore. Hannelore groeit op in deze gemeenschap en het verhaal wordt steeds meer hààr verhaal, met haar gedachtes en gevoelens.

De sfeer wordt steeds grimmiger, de Profeet steeds meer gestoord, de situaties steeds absurder en ongeloofwaardiger.......
Maar het is helaas allemaal echt en waargebeurd en is, nog steeds, van alle tijden .
Wat heb ik een respect voor haar dat zij heeft gekozen om dit naar buiten te brengen en door Frank Krake te laten verwoorden.

Meer recensies van Nicoline63