Mooi debuut!

Pam Hage 28 november 2019
Het duurt niet lang voordat de actie begint in dit boek. Enyria en haar familie komen aan in de stad voor en festival, maar helaas slaat al snel het onheil toe; een draak valt aan tijdens de festiviteiten en haar vader overleeft dat niet. Dit is ook het moment voor Enyria om erachter te komen dat ze wel hele bijzondere krachten heeft. Nu hebben fantasy verhalen wel vaker een hoofdpersonage dat op een cruciaal moment erachter komt dat hij magie bezit, maar wat het zo leuk maakt bij Enyria is dat het voor zo'n sterk contrast met haarzelf zorgt. In Enyrias wereld zijn mannen de baas en moeten vrouwen het huishouden doen en de kinderen opvoeden. Het is dan ook Enyrias droom om zelf te trouwen en kinderen te krijgen. Met andere woorden, ze zit helemaal niet te wachten op die magie. Dit, in combinatie met het overlijden van haar vader, dwingt haar om zelf keuzes te maken in het leven en tja, dat is ze niet gewend.
Ik kon me in eerste instantie helemaal niet vinden in Enyria (ik moet er niet aan denken om kinderen te krijgen, bijvoorbeeld) en gelukkig hoeft dat ook niet; ik wil door boeken juist in het leven kruipen van compleet andere mensen. Ik wil de hoofdpersoon wel kunnen begrijpen en dat is de schrijfster aardig gelukt, al bleef het een beetje schuren. Enyria probeert mensen te helpen tot het punt waarop het voor haar echt niet handig is en als ze dan eindelijk een beetje haar mannetje weet te staan (want zo was ze in het begin niet), dan is ze dat op een ongelukkig gekozen moment. Maar goed, Enyria is jong en maakt dingen mee waar wij waarschijnlijk nooit mee te maken zullen krijgen. Hoe ze zich daar doorheen slaat is behoorlijk knap.
De schrijfstijl is lekker vlot en het boek leest snel weg. Er komen wel een aantal zware onderwerpen naar voren die vrij gedetailleerd worden omschreven. Denk hierbij aan verkrachting en abortus. Het past bij de wereld van Enyria, die ook veel duistere kanten heeft, en voegt juist toe voor me aan het verhaal. Al schrok ik wel toen ik erachter kwam hoe oud Enyria eigenlijk was. Ik had haar ouder ingeschat.
Ik ben erg benieuwd naar hoe Enyrias magie werkt. Dit boek beantwoordt niet alle vragen daarover en ik had ook stiekem gehoopt dat Enyria iets meer zou opschieten met haar reis naar antwoorden. Er gebeuren echter genoeg andere dingen in het verhaal die net zo interessant zijn. Ik kijk erg uit naar het volgende deel!

Meer recensies van Pam Hage