De afgelopen weken heb ik er een familie bijgekregen. Ik werd onderdeel van een gezin, heb er vijf broers bijgekregen. Het verhaal van hen (en vier disfunctionele huisdieren en een muilezel) is het decennium als een rivier die alles heeft doen overstromen, bruggen heeft gesloopt, droog is gevallen, een nieuwe overspanning heeft gekregen en weer is gaan stromen. Zo is het verteld. En dat blijkt jouw verhaal. En het verhaal van de brug van klei / Bridge of Clay.

Een boek waarvoor je juist niet je best moet doen, niet alles moet willen begrijpen, maar waarin je je als die rivier laat meevoeren en overkomen.
Dan is het een boek waar je alleen maar mee kunt pauzeren, omdat het leven nou eenmaal ook niet in een dag gebeurt. Het hele verhaal ontspint zich en alles krijgt de plek krijgt die het altijd heeft gehad.

Aan het einde ben ik langzamer en langzamer gaan lezen. Dat kon ook niet anders, door de tranen. En ik wou niet dat het op zou houden. Maar het was fijn. Ze zijn nu onderdeel van mijn leven. Ze blijven.

Wat mensen uit onze leesomgeving zeggen:

"Huilen bij een boek, als dat in een recensie staat dan hoef ik dat boek niet. Gelukkig: het staat niet in een recensie. Het verhaal is rust- en geluk gevend, niet sentimenteel, gewoon het leven. Niet rauw, maar in tien jaar kan gewoon zoveel gebeuren."

"Als dit straks niet het beste boek is dat ik ooit gelezen heb, kan dat alleen maar betekenen dat dat boek nog geschreven moet worden."

"Regen, herfstdepressie: verdampt in balans."

Reacties op: Een verhaal waarin je je als een rivier laat meevoeren.

De bruggenbouwer - Markus Zusak
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99