Boeiende roman over verstoorde werkrelatie

PatrickChC 12 januari 2021
Wie nooit heeft wakker gelegen van een conflict op zijn werk is of een grijze muis of heeft nooit gewerkt. Als je denkt dat je een meegaand karakter hebt en nooit in conflicten beland (en al zeker niet omdat theologen en geestelijk verzorgers altijd geacht worden de andere wang toe te keren), kun je in de positie komen waarin het ik-personage verzeilt. Jezelf de kaas van het brood laten eten, in de verdomhoek geduwd worden, weggepromoveerd. Daar kom je alleen maar uit als je jezelf leert kennen. 'De instelling' is een boeiende roman waarin de ik-persoon, Bert, terugkijkt op zijn leven, zichzelf ontdekt en daardoor uit de problemen kan komen die een gedwongen fusie met zich meebrengen. Garritsen heeft zijn roman verlucht met fraaie illustraties die laten zien dat hier een kunstenaar schrijft. De lezer kijkt mee met de blik van een theoloog die ook kunstenaar had kunnen zijn. Het levert een roman op met levendige scènes en kleurrijke taferelen.