VanderMeer zet een bijzonder sterk karakterverhaal neer.

Pen Stewart 22 juni 2021 Auteur
In het begin denk je, wat ben ik nou eigenlijk aan het lezen. Maar laat dat je als lezer niet tegenhouden. Dit boek heeft wat tijd nodig.
Het hele boek is een verslag van een hoofdpersonage dat allesbehalve doorsnee te noemen is. Een vrouw met een zwaar verleden wordt getriggerd op alle fronten door een geheimzinnige boodschap, die haar uiteindelijk helemaal in haar ban krijgt. 'Jane' is een sterke vrouw, fysiek, althans. Ze bokst, kan met vuurwapens omgaan, is gehard. Psychologisch draagt ze echter heel wat trauma's mee, die haar tot een gevaarlijk kwetsbaar en beïnvloedbaar individu maken, iemand die zonder scrupules overspel pleegt, haar man en dochter van zich laat vervreemden, haar eigen weg gaat, en geheimen heeft. Ja, ze is zelfs in staat een moordenaar te zijn.

Hummingbird Salamander is een verhaal dat ogenschijnlijk geen duidelijke focus heeft. Alles blijft vaag en wazig, je hebt enkel deze onbetrouwbare verteller, die niet al te diep ingaat op wat er in de wereld buiten haar eigen bubbel gebeurd is. Iets met een pandemie, systemen die ineenstorten, meer weten we niet. Maar naar het einde toe wordt het duidelijk dat Jeff een ijzersterk beeld neerzet van iemand die door haar psychische trauma's kwetsbaar is voor het hele alternatieve gedachtegoed dat mensen de dag van vandaag zo in zijn greep kan krijgen. Jane is overtuigd dat haar visie op de feiten de juiste is, en ze gaat tot het uiterste dat te bewijzen voor zichzelf, en antwoorden te vinden. Zelfs als die tocht tot haar eigen vernietiging zal leiden, gaat ze nog steeds door omdat toegeven dat ze het fout heeft, niet meer aanvaardbaar is. Wanneer ze die eigen waarheid dan vindt, is het helemaal niet duidelijk of dit nou de echte waarheid is. Integendeel, als lezer heb je sterk het vermoeden dat 'Silvina', de persoon wiens verlag Jane naar haar toe heeft gebracht, even gek is en er even ver naast zit. Maar Silvina's waarheid niet geloven, is geen optie meer voor Jane, en dus neemt ze dat risico wel.

Het personage heeft een heel eigen stem, die volledig past bij haar afstandelijke, onverschillige karakter. Ook hier zet Jeff klassewerk neer.
Het is duidelijk dat de situatie in de VS van de afgelopen jaren de schrijver aangezet heeft dit boek te schrijven. Ik hoop dat hij dergelijke boeken blijft schrijven, want dit zijn urgente verhalen waar nood aan is.

Dit boek geef ik eigenlijk 4.5 sterren op 5. Dat laatste halfje viel eraf, omdat het boek nét iets hoger in tempo had mogen zitten.

Meer recensies van Pen Stewart