Onder de linde door Greetje van den Berg

poreltje 13 mei 2022
Deze roman is de eerste van twee delen. Het boek gaat over een groot gezin met tien kinderen. Een oude lindeboom vormt het middelpunt waaromheen de familie en gebeurtenissen draaien. Vooral belevenissen van de oudste kinderen, tieners, worden als verhaallijnen genomen waar de rest van de kinderen, maar vooral het echtpaar Gemma en Ruud nauw bij betrokken zijn. Gemma wordt ziek, maar er is geen diagnose. Ik moest erg wennen aan de stijl waarin dit boek is geschreven. Ik heb enkele eerdere boeken van Greetje gelezen. Het beschrijven van gebeurtenissen in een zo'n groot gezin heeft Greetje naar mijn weten niet eerder gedaan. Ik bemerk enkele goede punten in de uiteenzetting over de familie, maar ook enkele zwakke punten. De mindere zijn de te uitgebreide beschrijvingen over bijzaken, zoals tijdens het koken van Gemma tot in details noemen van inhoud van keukenlades- en kasten, het boodschappen doen en ontmoetingen in de winkel. Omdat ik meteen het tweede deel tegenkwam heb ik ook dat gelezen en na het lezen daarvan nam mijn waardering wel toe over deze roman. Geloof, hoop en liefde is belangrijk in dit boek en daarin weet Greetje wel enkele belangrijke zaken aan te reiken waar de lezer zijn of haar voordeel mee kan doen.

Meer recensies van poreltje