Angstaanjagend toekomstbeeld

RiaMonique 20 februari 2020
Persoonlijk houd ik helemaal niet van boeken die zich in de toekomst afspelen en een verhaal over een dystopie leek me helemaal vreselijk. Toch werd ik zo nieuwsgierig door alles wat over dit boek en de serie gezegd werd dat ik het wel moest lezen om er een eigen mening over te vormen. En inderdaad wat een afschuwelijk, beklemmend, realistisch geschreven verhaal en daardoor zo angstaanjagend voorstelbaar.
Knap dat de schrijfster dit in 1985 al heeft geschreven en de inhoud nu (nog) zo actueel is.
De schrijfstijl is bijzonder, sober maar blijft toch pakkend, hierdoor moet je als als lezer er even “in” komen, maar als het je te pakken heeft dan ben je om.
Ik moest het boek wel een aantal keer wegleggen om even bij te komen, zo indrukwekkend vond ik het.

Het einde van het boek (het verslag van de conferentie) vond ik jammer en helaas daardoor een anticlimax.
Ik begrijp dat de schrijfster dit als uitleg over het ontstaan nodig vond. Een open einde aan het verhaal was voor mij logisch, en had mij in de Gilead sfeer, vanuit het oogpunt van Offred gelaten.
Dit maakte het boek uiteindelijk voor mij weer onrealistischer, waardoor ik het boek nu 4 sterren heb gegeven in plaats van 5.

Meer recensies van RiaMonique