India na de dekolonisatie

RiaNu 08 augustus 2022
De geschikte jongen’ speelt zich af in India, kort na de dekolonisatie. Het land staat voor een nieuw tijdperk.
We maken kennis met het kastenstelsel, de tegenstelling tussen hindoes en moslims, tussen rijk en arm. Ondertussen plant men grote landhervormingen (afschaffing van grootgrondbezit) en zijn er de campagnes voor de eerste postkoloniale verkiezingen.

Tegen deze achtergrond worden de lotgevallen van vier families beschreven. Rupa Mehra zoekt een geschikte huwelijkskandidaat voor haar jongste dochter. Zij houdt nog aan de oude gewoonte om zelf een geschikte partner te vinden voor haar kinderen. Lata heeft zelf al een mogelijke kandidaat op het oog maar deze jongen krijgt niet de goedkeuring van haar moeder.
De onderlinge verhoudingen tussen de families leiden uiteindelijk tot een dramatische gebeurtenis die verborgen zaken uit het verleden naar boven brengen.

Vikram Seth zou bij het schrijven van dit boek beïnvloed zijn door ‘De droom van de rode kamer’ van Cao Xueqin (Wikipedia).
‘De geschikte jongen’ haalt voor mij echter niet het niveau van dit meesterwerk.
‘De droom van de rode kamer’ verveelde nooit ondanks de lijvigheid van het boek, terwijl sommige passages in ‘De geschikte jongen’ moeilijk zijn door te komen. Vooral de hoofdstukken waar de verkiezingen aan bod komen zijn langdradig. Doordat zij een ander kiessysteem hebben als wij, is het soms moeilijk te volgen. Ook wordt er erg veel uitgeweid over het cricket-spel maar dat heeft absoluut geen meerwaarde voor het verhaal.
Andere hoofdstukken zijn dan weer wel vlot leesbaar of zijn zelfs hilarisch.

Meer recensies van RiaNu