Boeiend en verrassend familie-verhaal

ricover 06 augustus 2020
Vanaf het begin is het een pakkend boek. De opbouw is knap: er is een continuë lijn van het verhaal, maar de hoofdstukken hebben elke keer een andere „ik”, zodat het verhaal zich steeds vanuit een ander gezichtspunt voortzet. Ieder heeft ook haar eigen verleden, en die worden met intermezzo’s verteld. Je zou je voor kunnen stellen dat dat verwarrrend is, maar integendeel, het is heel verhelderend, ook al is de uiteindelijke ontknoping anders dan ik in ieder geval verwacht. De verhalen van drie generaties vrouwen, of eigenlijk vier en hun interacties worden zo op een mooie manier tot een geheel verweven. Lynne Bryant is een goed vertelster die ik na dit boek zeker zal volgen, want het smaakt naar meer. De Nederlandse vertaling van dit boek komt op het hoogtepunt van „Black Lives Matter”. Wel, daar past dit boek heel goed bij en laat goed zien hoe, met name de zuidelijke staten van de VS het racisme een rol speelt in het leven van alle dag. Dat neemt niet weg dat het een heerlijk boek is om te lezen. Ik heb er van genoten.