Een boeiende versmelting van heden en verleden

Robine 30 januari 2023
Laat je meevoeren door een indrukwekkend levensverhaal, dat zich afspeelt vanuit de weverij van familie Goedmoedt. Een boek waarin hoofdzakelijk twee generaties aan het woord zijn en er geschakeld wordt tussen heden en verleden. Vanuit de gesprekken van Julia met haar opa Jan, ontrafel je als lezer gaandeweg de geschiedenis van de familie Goedmoedt en de familie Warrink.

Terwijl je terugreist in de tijd ontdek je een historische periode van welvaart en armoede rondom de weverij in Enschede. We maken kennis met de normen en waarden uit die tijd, de liefde tussen Jan en Sara en de moeilijke keuzes die vanuit een oorlogsverleden doorleven in verschillende generaties.

Ik heb enorm genoten van dit boek. Het verhaal lijd je op een prettige, laagdrempelige manier door de tijd van 1907 tot 1992. Emoties als hartstocht, angst en de loop van het leven zijn voelbaar in de verschillende verhalen die samen een familiegeschiedenis vormen. Het taalgebruik wordt telkens weer aangepast aan de verhalen die spelen én de tijd waarin ze spelen, wat het boek een extra beleving meegeeft. Het voor mij nog vrij onbekende ambacht van het weven is tot leven gewekt met dit boek en maakt me nieuwsgierig naar andere verhalen uit deze tijd en omgeving.

De manier waarop ik door Mariska Tjoelker meegenomen wordt door het verhaal maakt me hongerig naar meer. Alhoewel de periode waarin het boek zich afspeelt zwaar en onzeker was, leest het boek niet zo. Het geeft voldoende lucht in het verhaal, waardoor ik telkens verder wilde lezen en het boek tegelijkertijd zo snel mogelijk uit wilde hebben als er zo lang mogelijk van genieten. Precies wat ik zoek in een boek en zeker een titel die ik anderen zal aanraden!

Meer recensies van Robine