Zwanenzang van de Romeinse republiek

Roel Slabbers 30 december 2019
Tom Holland verlegt de lat voor verhalende geschiedenis. Een vlot geschreven en compact eigentijds geschiedenisboek over het grote verhaal van het einde van de Romeinse republiek. De kleine doorkijkjes in de emoties en het schaakspel achter de schermen wakkeren de leeshonger aan en maken de nieuwkomers in de wereld van de Romeinse geschiedenis tot enthousiaste fans.

Legendarische huishoudnamen als Sulla, Marius, Pompeius en Crassus passeren haast achteloos de revue. Oh ja, Caesar en Augustus was ik bijna vergeten. De langzaam uitslaande veenbrand van een epische burgeroorlog leest weg als een adembenemend jongensboek. Epische veldslagen, groteske excentriciteit, achterkamerspolitiek op olympisch niveau: met als inzet het overleven van een grote democratie. De beginnersgids van deze tijd over de aantrekkingskracht van het Romeinse erfgoed.

Muziektip bij het lezen: The winner takes it all - Abba (1974)

Meer recensies van Roel Slabbers