Lezersrecensie

De oorlog is voorbij, maar de nasleep begint

rsamsom 10 juli 2024
Het boek ‘Nadagen’ geschreven door de Franse schrijfster Claire Deya is een historische roman over de tijd net na de Tweede Wereldoorlog. Een deel van Frankrijk is net bevrijd en de nasleep begint. Overal liggen nog mijnen, deze moeten geruimd worden. Dit wordt gedaan door Franse vrijwilligers en Duitse krijgsgevangenen. Een groot deel van het boek gaat over de Fransmannen Vincent en Fabien en Duitser Lukas. Vincent zoekt zijn verloren liefde Ariane. Daarnaast komt het verhaal van Saskia nog aan bod, een Joods meisje wat alleen terugkeert uit een kamp nadat haar familie is geëxecuteerd, haar ouderlijk huis bezet is door een andere familie en zij alles op alles zet om dit huis terug te krijgen.

Het verhaal begint eigenlijk gelijk bij het opruimen van de mijnen met veel details. Deze details vond ik erg interessant omdat het voor mij hierdoor beter gevisualiseerd werd hoe dit er echt aan toe ging. Daarnaast werden veel personages heel kort op elkaar geïntroduceerd, dit zorgt voor soms wat verwarring en een kleine notitie hier en daar was geen overbodige luxe. Ondanks de moeizame start, leest het boek uiteindelijk heel gemakkelijk weg. De personages leer je goed kennen waardoor je wel echt meegenomen wordt in hun perspectieven. Dit is ook een van de sterke kanten van het boek naar mijn mening. Daarnaast is de schrijfstijl ook heel beschrijvend, soms zo realistisch dat ik het verhaal goed voor mij zag. Hierdoor werd je echt het verhaal ingetrokken. Daarbij was dit boek voor mij ook leerzaam. De Tweede Wereldoorlog is al een tijd geleden en sommige aspecten die in dit boek worden genoemd, wist ik niet.
Een van de minder sterke kanten vind ik dat het verhaal voor mijn gevoel niet af is. Het verhaal werkt toe naar een bepaald moment en dan verwacht je nog een afsluitend hoofdstuk, alleen deze komt niet. Hierdoor zat ik na het lezen van het boek eigenlijk nog best wel met wat vragen over een aantal personages, maar niet genoeg vragen dat je een vervolg boek verwacht.

Al met al een fijne roman die makkelijk wegleest, ik raad het boek absoluut aan voor degenen die geïnteresseerd zijn in de oorlogsromans en eens wat afwisseling willen over de tijd daarna.

Gesponsord