Doornen en Sterren prikkelt de fantasie en stelt levensvragen

RSwager 01 december 2019
In zijn ‘Doornen en Sterren’ neemt Jacob Pot je mee op de reis van Doorluchtig Doorvorser Bom en zijn metgezellen die op zoek gaan naar ooit afgedaalde Sterren die zich ergens achter ondoordringbare doornhagen zouden bevinden. Al lezend wordt je meegevoerd door een fantasiewereld vol onbekende continenten en landen, waarvan geen zich laat verbinden met de ons bekende wereld. En de lotgevallen van het gezelschap? Zouden ze echt meegemaakt kunnen hebben wat hen overkomt? Of lopen hier fantasie en werkelijkheid door elkaar? Hoe dan ook, Bom en zijn metgezellen doorkruisen de wereld op zoek naar de Sterren. Misschien is de meest opvallende van hen de stille Leer die zich in Nesei bij het gezelschap voegt. Bom krijgt geen hoogte van de man die lichtelijk verontrustend op hem lijkt, maar leert toch beetje bij beetje op zijn wijsheid en inzicht te vertrouwen. Zou niet hij, maar Leer tot de Sterren kunnen doordringen? En als dat zo zou zijn? Is Bom’s opdracht dan mislukt? Of gaat het er om dat hij ontdekt dat ‘je bestemming bereiken’ en ‘tot je bestemming komen’ verwante, maar verschillende levensopgaven zijn?

Zo is ‘Doornen en Sterren’ een goed geschreven boek dat je even losmaakt van onze alledaagse werkelijkheid, de fantasie prikkelt, én levensvragen stelt waar we zelf mee aan de slag kunnen. Warm aanbevolen.