Het leven van een verzetsheldin in Rotterdam tijdens WOII

Sabine1973 02 augustus 2020
Cocky – Verzetsheldin uit Rotterdam
Het toeval? Af en toe reikt het ons een helpende hand. Zo ook Michael Barzilaij. Door een speling van het lot kwam hij de goed bewaarde brieven en documenten van zijn oma uit de Tweede Wereldoorlog op het spoor. Hij besloot zijn verhaal te delen. We doen er ons voordeel mee want ‘Cocky’, zijn eerste boek, leest aardig weg. Zeker als je uit Rotterdam komt.
Michael vertelt het waargebeurde verhaal van zijn grootmoeder Cocky, dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, tijdens de bezetting van 1940 tot 1945. Cocky en haar man Anton groeiden uit tot belangrijke pionnen in een Rotterdams verzetsnetwerk. Het verhaal situeert een mooie en verborgen familiegeschiedenis maar we krijgen ook een duidelijk beeld van hoe het er echt aan toe ging tijdens de oorlog. Cocky en haar man Anton waren actieve leden van het Rotterdams verzet en hebben op die manier veel Joodse gezinnen geholpen uit de handen van de Duitsers. Cocky heeft veel betekend en kroop ook meerdere malen door het oog van de naald.
Het verhaal neemt ons af en toe mee naar het heden, waar de auteur geheimen onthult van nog levende geïnterviewde ooggetuigen.
Het verhaal heeft een opbouwende chronologische volgorde. We krijgen een duidelijk beeld en reconstructie van Cocky’s verzetsjaren. Het is zowel een persoonlijk verhaal als een mooi stukje geschiedenis.
Het boek speelt zich af in Rotterdam dus is het echt een verhaal voor de Rotterdammer. Iemand die nog nooit in Rotterdam geweest is, kan zich dus moeilijk een beeld vormen van welke plaats zich waar bevindt. In het boek wordt meerdere malen verwezen naar bepaalde locaties, straten, bezienswaardigheden e.d. De echte Rotterdammer kan zich dus beter inleven in het verhaal.
In het boek verwijst Michael af en toe naar passages van bewaarde brieven en documenten. Die zijn letterlijk overgenomen in het oude taalgebruik van toen. Halverwege het boek zijn een reeks foto’s en documenten toegevoegd zodat de lezer een visueel beeld krijgt van zowel Rotterdam als van Cocky en haar familie.
Het boek had eigenlijk ‘Cocky en Anton – Verzetshelden uit Rotterdam’ kunnen heten want gedurende het hele verhaal zijn Cocky en Anton altijd samen. Cocky is dus niet enkel en alleen het hoofdpersonage in dit boek.
Het boek is een fascinerend en spannend verhaal. Het leest vlot en er is voldoende afwisseling. Voor wie houdt van een persoonlijk familieverhaal, afgewisseld met een stukje geschiedenis, is dit zeker een aanrader.
Sabine Coppens
Lievegem - België