Het is niet met jou begonnen - Waar we vandaan komen, beïnvloedt waar we naartoe gaan

Salisa 03 februari 2023
Met nieuwsgierigheid begon ik aan het boek van Mark Wolynn Het is niet met jou begonnen. Vanwege mijn interesse in familieopstellingen en hoe trauma’s van generatie op generatie kunnen worden doorgegeven, spraken de titel en de inhoud me aan. De omslag van het boek zet direct je verbeelding aan en geeft meteen een gevoel bij het onderwerp. Een mooie, stevige (stam)boom die naar de hemel reikt. Mijn nieuwsgierigheid ging met name uit naar hoe je middels inzicht in jouw familiegeschiedenis, patronen kunt doorbreken in het hier en nu. Dat is ook waarover de schrijver uitgebreid vertelt en hij doet dat middels ervaringen met mensen uit zijn praktijk en hun families, maar ook door je mee te nemen in het verhaal over zijn eigen leven. Wat ik mooi vond aan het boek is de manier waarop deze verhalen op basis van eigen ervaringen, en inzichten uit de wetenschap worden gecombineerd. De persoonlijke verhalen zorgen ervoor dat je je als lezer betrokken voelt en kan relateren aan gebeurtenissen, terwijl de duidelijke uitleg en onderbouwing ervoor zorgt dat je goed snapt wat je nu precies leest. De schrijver heeft een erg heldere manier van schrijven en uit zijn woorden spreekt een bepaalde zachtheid. Een verrassing was voor mij de Kerntaalbenadering die in dit boek aan bod komt. Hierbij word je op een vriendelijke wijze aan de hand genomen om je eigen patronen en blokkades onder de loep te nemen en te bevragen. Een mooie leidraad voor zelfonderzoek! Als je je bezighoudt met de invloed van waar je vandaan komt op wie je vandaag de dag bent, dan is dit boek wat mij betreft een enorme aanrader.