Een absolute aanrader

SandervGullik 25 november 2021
Sinds lange tijd zo genoten van een boek. Chadli Skarmi is een derde generatie Marokkaanse Amsterdammer. Opa kwam als gastarbeider naar Nederland, maar zijn vader werd chirurg, succesvol ondernemer en filantroop. Chadli Skarmi, met een vwo diploma en een contract bij Ajax op zak, is ook niet bepaald zonder talent. Het is heel informatief om te lezen met welke problemen een kleinzoon van een gastarbeider worstelt. Hele andere problemen blijkbaar dan die van de tweede generatie. Dan vormt deze jongen misschien ook wel een uitzondering met zo een succesvolle vader, want de meeste tweede generatie Marokkanen in Nederland zijn niet zo succesvol als de vader van de hoofdpersoon. De tweede generatie kon het maatschappelijk gezien, relatief eenvoudig beter doen dan hun vaders, maar voor Chadli Skarmi wordt dat nog een hele kluif. Hij worstelt dan ook met het feit dat hij continu het gevoel heeft in de schaduw van zijn vader te moeten leven. En passant worden actuele problemen met social media, racisme en religie op uiterst ingenieuze wijze besproken. En ook alles wat Chadli overkomt zet de lezer enorm aan het denken, terwijl je onderwijl kunt genieten van een zeer mooi geschreven en spannend boek. Wat mij betreft een absolute aanrader en ik vind eigenlijk dat schrijvers als Bentohami, die écht kunnen schrijven, het podium verdienen dat nu alleen controversiële schrijvers met een migratie-achtergrond lijken te krijgen.