Na een spannende cliffhanger was het dan eindelijk zo ver: Midland – Het Pact lag stevig in mijn handen. Het enige waar ik op hoopte was dat het even spannend, grappig, mysterieus en dramatisch zou zijn als Midland 1. Gelukkig voldeed de auteur ruimschoots aan mijn verwachtingen.

Het verhaal vervolgt Sammy’s zoektocht naar antwoorden rondom Midland, Caleb, de Rechters, de zielen van de Ouden en haar rol in dit complexe geheel. Sammy worstelt met ontluikende krachten die ze niet volledig onder controle heeft en hoewel ze vrienden heeft die haar steunen, kunnen deze de zware verantwoordelijkheid die zij op haar schouders draagt niet van haar overnemen. Daarnaast wordt ze van alle kanten bedreigd door een steeds sterker wordende vijand: een oud kwaad dat inmiddels ontwaakt is en in Sammy’s broertje Caleb huist.

Caleb, de grootste verrassing van Midland 2, is verwikkeld in een episch gevecht om zijn lichaam en ziel. Een van de knapste prestaties van Le Roy hier, is dat je in dit boek Calebs briljante geest leert kennen, je met hem meedenkt en meeleeft en desondanks zijn ware intenties niet kan achterhalen. Caleb en zijn innerlijke en uiterlijke strijd te midden van deze oorlog zijn echt voortreffelijk beschreven.

Niet alleen is Het Pact vol actie, humor en zelfs horror, er is in het verhaal ook ruimte voor een gedegen verdieping van de karakters en hun onderlinge relaties.

De schrijfster weet de balans tussen deze verschillende elementen geweldig te balanceren en schrijft wederom vlot maar niet gehaast door. Er is tijd om te ademen, te reflecteren tussen de actie door.
Wees echter gewaarschuwd: wanneer de actie echt losbarst, zal je niet willen stoppen met lezen. Dit boek garandeert je daarom wel een slapeloze nacht. Of twee. Alvast heel veel leesplezier gewenst!

Reacties op: IJzersterk vervolg op Midland – De Terugkeer

Midland: het pact - Marguerita Le Roy