inzichtgevend door grondige theorie, met praktische tips

SanneSteers 04 oktober 2020
Wat gedachten nav het boek “Ben ik een empaat? - Ontdek hoe je jouw unieke heldervoelende kwaliteiten kunt beschermen en inzetten”. Het is een intrigerend boek om te zien, met op de zachtroze kaft een struik die vrouw wordt, of andersom. Op de achterflap staat heel stoer “Empaten zijn de nieuwe menselijke blauwdruk”.

Daarnaar kijkend hoorde ik in gedachten een gedeelte uit een singsongvertelling die ik geschreven heb: “Zing, zing de wereld tot leven met een woord, een woord dat klinkt of je weet wat eronder staat, ook al heb je geen idee wat het worden gaat.”

Aan de hand van de buitenkant had ik inderdaad geen flauw idee wat de inhoud van het boek zou kunnen zijn. Behalve: fascinerend, aantrekkelijk, een spannende must-have.
Zou het een handboek zijn, over wat er zoal bekend is over hooggevoelige mensen?
Zou het een gebruiksaanwijzing zijn, over hoe om te gaan met de lastige aspecten van hooggevoeligheid?
Het bleek dat allebei en nog veel meer.

Het boek is geschreven door Stephanie Red Feather, een gewijde sjamanistische dominee met een bachelor in toegepaste wiskunde en master en doctoraatsdiploma’s in sjamanistische studies. Dat klinkt als een intrigerende cocktail.

Het boek heeft een voorwoord, geschreven door Linda Star Wolf, sjamaan, auteur en bedenker van Sjamanistisch Ademwerk. In dat voorwoord zegt ze dat ieder mens van origine geboren is met de gevoeligheid om zich met alles en iedereen te kunnen verbinden, maar dat veel mensen zich ervan af keren doordat ze dat leren in hun sociale omgeving, of omdat het hen ‘te veel’ is en ze die gevoeligheid verdoven met drugs, alcohol of hard werken.

Stephanie Red Feather zegt dat iedereen met een bepaalde gevoeligheid geboren wordt, sommige met meer dan anderen. En dat van de gevoeligen sommigen (soms heel jong al) ‘besluiten’ er niets mee te doen, omdat het te ‘moeilijk’ is.
En dat anderen er juist wel iets mee gaan ‘doen’, ook al komt ze dat te staan op veel problemen en veelal een buitenstaander zijn.
Zij definieert ‘empaten’ kort samengevat als hoogsensitieven die besloten hebben om van hun ‘last’ hun ‘talent’ te maken, wat te doen met dat wat ze dankzij een vaak zware weg geleerd hebben dat er met hun gevoeligheid mogelijk is om mensen, dieren en de wereld vooruit te helpen.

In een verhandeling over electromagnetisme en de effecten van veranderingen daarvan op geest, lichaam en emoties van de mens aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken maakt ze je nieuwsgierig.
(Trouwens, wat ik mis, is dat er ook onderzoeken geweest zijn naar verschillen tussen hoogsensitieven en gewoon- of laagsensitieven, waaruit bleek dat hoogsensitieven o.a. een veelvoud aan zenuwuiteinden in de vingers hebben tov gewoon- en laagsensitieven.)

In een theoretische-historische verhandeling vertelt ze over hoe oude culturen het hadden over “het grote jaar”, een periode van 24.000 jaar, een cyclus met zowel een hoogtepunt van spirituele gevoeligheid als een dieptepunt daarvan, gecombineerd met een hoogtepunt van materialisme. En dat deze bijzonder cyclus samenvalt met de cycli van hemellichamen (vooral zon en zijn tweeling), die van elkaar af of juist naar elkaar toe bewegen. Daarmee de electromagnetische energie omhoog of omlaagbrengend op aarde. Waardoor er in sommige tijden dus meer en in andere minder mensen met de subtiele talenten van empaten waren.
Gewoon natuurkunde. Fascinerend!

Dat we nu in een periode leven waarin de electromagnetische straling omhoog gaat, maakt het makkelijker voor mensen om hun gevoeligheid te ervaren.
Waardoor er ook meer mensen met hooggevoeligheid geboren worden, die er ook nog voor kiezen om empaat te zijn en iets nuttigs voor de wereld te doen met hun gevoeligheid.

Stephanie Red Feather geeft (uiteraard) heel veel tips waaraan je hsp of empaat-zijn kunt herkennen.
Maar ook adviezen wat je kunt doen om er op een voor jezelf gezonde en voor anderen behulpzame manier mee om te gaan.

Sanne Steers
Veldhoven, 4-10-2020